Lentopalloliiga saatiin hiljattain päätökseen ja yksi mitalipeleihin pinnistänyt joukkue oli Vantaan Ducks. Perinteikkään Korson Vedon miesten edustusjoukkue sai tyytyä tällä kertaa neljänteen sijaan.

Teksti: Timo Sormunen

Lentopalloliiga saatiin hiljattain päätökseen ja yksi mitalipeleihin pinnistänyt joukkue oli Vantaan Ducks. Perinteikkään Korson Vedon miesten edustusjoukkue sai tyytyä tällä kertaa neljänteen sijaan, mutta se ei muutaman päivän päästä enää seuran puheenjohtajaa Ari Koskenojaa harmittanut.

”Kyllä tämä oli joukkueelta taloudellisesti erittäin vaikean koronakauden päätteeksi loistava suoritus. Ensi kaudella otetaan uusi yritys”, siviilityössä Peabin senior advisorina työskentelevä Ari Koskenoja kertoo.

Monen muun joukkuelajin tapaan lentopallo otti kovaa kolhua koronarajoituksista. Lippu- ja oheismyynti jäivät olemattomiksi ja budjetin paikkaaminen vaati puheenjohtajan mukaan melkoista kekseliäisyyttä. Ducksin onnena oli se, etteivät sponsorit kadonneet taustalta, vaikka kausi sujui etenkin yleisönäkyvyyden osalta aivan toisella tavoin mitä vielä syksyllä uumoiltiin.

”Myös Ducksin kovimmat kannattajat ostivat otteluihin sponssituoleja eli kyllä tulot harsittiin kasaan todella pienistä puroista”, Koskenoja huokaa.

Vibrakone vahvasti mukana

Vantaalaisjoukkueen tukijoihin kuuluu monia rakennusalan yrityksiä. Peabin ohella yksi merkittävimmistä on mm. betonivibroja työmaille toimittava Suomen Vibrakone.

Yrittäjä-toimitusjohtaja Juha Haaviston mukaan hänen keskeisenä motiivinaan on rakkaus lajiin. Miehen juuret ovat Huittisissa, jossa lentopallo kuulemma imettiin elämäntavaksi jo äidinmaidossa.

”Lentopallo on herrasmieslaji ja kyllä sen ylimmällä sarjatasolla on oltava joukkue myös pääkaupunkiseudulta. On hyvä muistaa, että takavuosina niitä oli useampiakin”, selvittää Haavisto.

Vibrakone näkyy Ducksin kotiotteluissa mm. lattia- ja laitamainoksissa. Logo on myös joukkueen peliasuissa. Vaikka yleisönäkyvyys jäi tyhjien salien takia aiempaa vaatimattomammaksi, ei sopimuksista tinkiminen kuulemma edes käynyt mielessä.

”Juuri tällaisena vaikeana aikana uskollisten sponsoreiden merkitys korostuu. Kyse on ainakin itselläni paljon muustakin kuin vain rahasta ja oman yrityksen näkyvyydestä. Sitä paitsi laji on voinut saada myös uusia seuraajia, kun ottelut näkyivät Ruutu-palvelussa”, hän huomauttaa.

Rakennuslehti rakentamassa uutta

Yksi tukijoista on myös Rakennuslehti. Yhteistyö alkoi viitisen vuotta sitten, kun joukkuetta lähdettiin luotsaamaan tosimielellä kohti SM-tason kärkikastia.

Rakennuslehteä kustantavan Sanoma Tekniikkajulkaisujen myynti- ja markkinointijohtajan Jyrki Palmun mukaan Ducks-projekti sopi hyvin yhtiön omaan filosofiaan.

”Rakennuslehdessä halutaan aina rakentaa jotain uutta, edistää alan ammatillista osaamista sekä pitää lukijat ajan tasalla siitä, mitä toimialalla tapahtuu. Lisäksi lentopallon parissa on paljon  rakennusalan toimijoita, joten näkyvyys näissä ympyröissä on tätäkin kautta ihan perusteltua”, Palmu listaa.

Sopimus on tuonut näkyvyyttä Lumo-hallista, peliasuista, verkkonauhoista ja TV-lähetyksistä. Lisänä ovat olleet kausikortit ja otteluisännyydet, jotka tosin tällä kaudella ovat jääneet koronarajoitusten takia hyödyntämättä.

Juha Haaviston tavoin Palmu tähdentää, että koronan keskellä sponsoreiden tuki on seuroille entistä tärkeämpää.

”Laji on ollut taloudellisesti todella tiukoilla ja siksi halusimme olla Ducksin tukena myös tällaisena vaikeana kautena. Ja kyllä pääkaupunkiseudulla pitää olla SM-tason huippujoukkue myös lentopallossa”, Palmu painottaa.

Viimeisimmät näkökulmat