Vehviläinen: Pitkäjänteinen liikennepolitiikka vaatii pitäviä kustannusarvioita

Liikenneministeri Anu Vehviläinen katsoo, että väylähankkeiden kustannusarvioiden pitävyys on tärkeä askel kohti pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa. Hänen mukaansa sopimusvaltuuden ylitys edellyttää aina uutta budjettikäsittelyä eduskunnassa, jolloin hanke voi lykkääntyä tai jopa karsiutua pois.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen katsoo, että väylähankkeiden kustannusarvioiden pitävyys on tärkeä askel kohti pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa. Hänen mukaansa sopimusvaltuuden ylitys edellyttää aina uutta budjettikäsittelyä eduskunnassa, jolloin hanke voi lykkääntyä tai jopa karsiutua pois.

Vehviläinen otti eilen vastaan selvitysmies Jorma Haapamäen väylähankkeiden kustannusarvioiden ylitysten syitä tutkivan selvityksen. Vehviläisen mukaan selvitysmiehen ehdotukset muuttaa valtion budjetointikäytäntöä ovat hyviä, mutta vaativat lisävalmisteluja ja keskusteluja valtiovarainministeriön kanssa. Osa ehdotuksista otetaan jatkokäsittelyyn liikenne- ja viestintäministeriössä.

”Ministeriö keskustelee Tiehallinnon kanssa sen toiminnan kehittämisestä. Suhdanne- ja kilpailutilanteen yhteensovitettua seurantaa ja ennakointia voidaan kehittää väylävirastojen kesken sekä yhteistyössä koko alan kanssa”, Vehviläinen toteaa.

Vehviläinen korosti, että nykytilanne on kestämätön sekä valtion taloudenpidon että liikennepolitiikan näkökulmasta.

”Kustannusarvioiden ylitykset 20:lla, jopa 60:llä prosentilla osoittavat, ettei kustannustenhallintamenettely toimi. Ero tilaajan kustannusarvion ja palveluntuottajan tarjoaman urakkahinnan välillä ei voi venyä noin suureksi.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vehviläinen: Pitkäjänteinen liikennepolitiikka vaatii pitäviä kustannusarvioita”

Jätä kommentti