Peikko Groupin myyntivolyymi notkahti selvästi loppuvuonna 2008
Liittopalkkien valmistaja Peikko Groupin liikevaihto kasvoi 25 prosenttia viime vuonna, mutta kannattavuus heikkeni vuoteen 2007 verrattuna. Yhtiön mukaan pääsyyt liikevoittoprosentin heikkenemiseen olivat Slovakian deltapalkkitehtaan ylösajokustannukset, syksyllä alentuneet raaka-ainehinnat sekä voimakas myyntivolyymin pudotus marras-joulukuussa 2008.

Liittopalkkien valmistaja Peikko Groupin liikevaihto kasvoi 25 prosenttia viime vuonna, mutta kannattavuus heikkeni vuoteen 2007 verrattuna. Yhtiön mukaan pääsyyt liikevoittoprosentin heikkenemiseen olivat Slovakian deltapalkkitehtaan ylösajokustannukset, syksyllä alentuneet raaka-ainehinnat sekä voimakas myyntivolyymin pudotus marras-joulukuussa 2008.
Peikko Group 1-12 2008/1-12 2007
- Liikevaihto milj. euroa 117,6/94,1
- Liikevoitto milj. euroa 9,5/9,7
- Liikevoitto % 8,1/10,3
- Tase milj. euroa 71,0/58,3
- Henkilöstö (kauden lopussa) 830/755
”Huolimatta erittäin negatiivisesta markkinatilanteesta vuonna 2009 Peikko on päättänyt jatkaa panostuksiaan myyntikanavan kehittämiseen, asiakkaiden tekniseen tukeen sekä tuotekehitykseen. Haastava tavoitteemme vuodelle 2009 on pitää toimintamme selkeästi voitollisena ja säilyttää myyntivolyymimme 100 miljoonan euron tasolla”, kertoo Peikko Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Topi Paananen.
Yhtiön mukaan kansainvälisen myynti- ja tuotantoverkoston tuomat volyymi ja kannattavuus muodostivat selkeän positiivisen yllätyksen viime vuonna ja myös muutamat isot projektit Suomessa toivat ennakoitua suuremman liikevaihdon.
Peikko jatkoi viime vuonna tuotannollisia investointejaan erityisesti Slovakiaan ja Saksaan. Kuluvana vuonna tuotannollisten investointien arvioidaan jäävän erittäin vähäisiksi Euroopassa, mutta Euroopan ulkopuolella tuotannollisen toiminnan kehittämistä jatketaan.
Viime vuonna Peikko vahvisti myös kansainvälistä myyntiverkostoaan aloittamalla omat myyntitoiminnot viidessä uudessa Euroopan maassa sekä vahvistamalla liiketoimiaan Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä. Tänä vuonna Peikko jatkaa investointejaan oman myyntikanavan kehittämiseen ja uusien sekä modifioitujen tuotteiden lanseeraamiseksi. Yhtiö pitää myös yrityskauppoja mahdollisena, mikäli oikeat ostokohteet ovat tarjolla oikealla hinnalla.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Peikko Groupin myyntivolyymi notkahti selvästi loppuvuonna 2008”