Kokeile kuukausi maksutta

Fira perustaa saneerauksiin erikoistuvan tytäryhtiön

Rakennusyhtiö Fira Oy laajentaa toimintaansa linjasaneerauksiin ja taloyhtiöiden sekä niissä olevien kotien korjausrakentamiseen perustamalla uuden tytäryhtiön Fira Palvelut Oy:n. Uuden yhtiön toimitusjohtajana aloittaa huhtikuun alussa diplomi-insinööri Sami Kokkonen. Hänen mukaansa uutta yhtiötä kiinnostavat ainakin alkuvaiheessa ennen kaikkea 30-100 asunnon kerrostalokohteet.

Rakennusyhtiö Fira Oy laajentaa toimintaansa linjasaneerauksiin ja taloyhtiöiden sekä niissä olevien kotien korjausrakentamiseen perustamalla uuden tytäryhtiön Fira Palvelut Oy:n. Uuden yhtiön toimitusjohtajana aloittaa huhtikuun alussa diplomi-insinööri Sami Kokkonen. Hänen mukaansa uutta yhtiötä kiinnostavat ainakin alkuvaiheessa ennen kaikkea 30-100 asunnon kerrostalokohteet.

Uuden yhtiön tuleva toimitusjohtaja kertoo, että ajatus Fira Palvelut Oy:n perustamisesta syntyi monen tekijän summana.

”Linjasaneerausmarkkina vaikutti meistä erittäin kiinnostavalta, kasvumarkkina kun antaa tilaa monella tavalla. Suomen kiinteistökantaa on rakennettu voimakkaasti 1960-70-luvuilla ja kun putkien ikä on keskimäärin 50 vuotta, seuraavat kymmenen vuotta tulevat olemaan markkinoiden näkökulmasta vauhdikasta aikaa. Vuonna 2020 linjasaneerausmarkkinat ovat kolmen miljardin kokoluokkaa”, Kokkonen toteaa.

Emoyhtiönsä tapaan Fira Palvelut on kokonaistoimittaja, joka hoitaa sekä rakennus- että lvis-työt.

”Periaatteessa linjasaneerauksen kustannukset jakautuvat puoliksi lvis-töiden ja rakennustöiden kesken. Kun polveudumme rakennusliike Firasta, meitä kiinnostavat nimenomaan putkisaneerauksiin liittyvät saneeraus- ja rakennustyöt, mutta vastaamme tietysti koko urakasta ja sen laadusta”, Kokkonen sanoo.

 

Uusi yhtiö panostaa asukkaiden palveluun

 

Uudella yhtiöllä Fira tuo palvelunäkökulman korjausrakentamiseen. Fira Palveluissa nähdään, että pitävillä aikatauluilla, täsmällisellä tiedottamisella, laadukkaalla työllä ja tuotteistetuilla lisäpalveluilla asiakkaille pystytään luomaan aidosti lisäarvoa. Yhtiön tekemän selvityksen aikana tuli esiin, että 40 prosenttia asukkaista tai osakkaista on tyytymättömiä putkiremontteihin.

”Me olemme kiinnostuneita nimenomaan asukkaiden hyvinvoinnista ja haluamme toteuttaa korjausurakat asukkaiden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Meitä kiinnostaa aidosti asukkaiden ja osakkaiden näkökulma”, Kokkonen kertoo.

”Uskomme, että kustannustehokkuus ei välttämättä tarkoita huonoa laatua. Kun asiat tehdään kerralla kuntoon ja työmaat johdetaan hyvin, ei tule odottelusta johtuvaa ajanhukkaa eikä tiedottamisen puutteesta johtuvia viiveitä. Näin voidaan olla kustannustehokkaita ja samalla tehdä työtä, jonka laatu on viimeisen päälle”, Kokkonen sanoo.

Uuden yhtiön kokonaispalvelussa asukastiedotuksen toimivuus ja osakkaille tarjottavien lisä- ja muutostöiden hyvä hallinnoiminen ovat itse korjaustöiden ohella olennainen osa toimintaa.

”Aikataulujen pitävyys on tärkeimpiä asioita. Tarkoitus on viedä saneeraukset aikataulussa läpi, muutoksiin ja poikkeuksiin pyritään reagoimaan niin että pysytään aikataulussa”, Kokkonen toteaa.

”Tiedottaminen on korjausrakentamisessa keskeinen asia. Sitä pidetään valitettavan useissa firmoissa epämiellyttävänä tai turhana asiana, mutta se on sekä työn sujuvuuden että asukkaiden kannalta tärkeää: hyvän tiedottamisen ansiosta asiakkaat osaavat valmistautua eri työvaiheisiin, jolloin saneerauskin sujuu paremmin.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Fira perustaa saneerauksiin erikoistuvan tytäryhtiön”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat