Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Länsimetron Otaniemen tunnelin ja aseman louhintaurakan sai SRV

Länsimetron Otaniemen metrotunnelien ja aseman louhintaurakan on voittanut SRV Toimitilat Oy. Urakka käsittää kahden noin 1,6 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin, asemahallin ja raiteenvaihtohallin sekä kahden pystykuilun louhinnan. Kiviainesta louhitaan yhteensä noin 260 000 kuutiometriä. Otaniemen metrotunnelilouhinta alkaa toukokuussa välittömästi työtunnelin valmistuttua. Urakka-aika on 28 kuukautta, joten työt valmistuvat syyskuussa 2013. Urakan arvo on lähes 30 miljoonaa euroa.

Länsimetron Otaniemen metrotunnelien ja aseman louhintaurakan on voittanut SRV Toimitilat Oy. Urakka käsittää kahden noin 1,6 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin, asemahallin ja raiteenvaihtohallin sekä kahden pystykuilun louhinnan. Kiviainesta louhitaan yhteensä noin 260 000 kuutiometriä. Otaniemen metrotunnelilouhinta alkaa toukokuussa välittömästi työtunnelin valmistuttua. Urakka-aika on 28 kuukautta, joten työt valmistuvat syyskuussa 2013. Urakan arvo on lähes 30 miljoonaa euroa.

Kuuntele juttu

image

Otaniemen urakkahinta on toistaiseksi päätetyistä urakoista kallein. Yhtenä syynä tähän on vaativan ympäristön huomioiminen.

”Otaniemi on yksi haastavimmista kohteistamme, koska alueella on paljon herkkää tutkimuskalustoa. Louhinnat edellyttävät huolellisuutta sekä hyvää yhteistyötä ja tiivistä vuorovaikutusta alueen toimijoiden kanssa”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen toteaa.

Otaniemen urakka oli Länsimetro Oy:n hallituksen kymmenes louhintaurakkapäätös, joista viisi on koskenut työtunneliurakoita ja viisi metrotunneliurakoita. Nyt louhinnoista yhteensä yli puolet eli reilut 14 kilometriä louhittavasta 28 metrotunnelikilometristä on päätetty ja urakoitsijat välille Ruoholahti-Lauttasaari ja Karhusaari-Tapiola on valittu. Kuluvan vuoden aikana käynnistyvät loputkin louhintaurakat koko linjalla. Myös ensimmäinen rakennusurakka on tarkoitus kilpailuttaa vuoden lopulla.

Kahdeksan työmaata käynnissä

Länsimetrolla on tällä hetkellä käynnissä kahdeksan työmaata. Lisäksi Espoon kaupunki rakennuttaa Tapiolaan kahta työtunnelia. Työtunneleita länsimetroa varten tehdään kaikkiaan vajaa 3,4 kilometriä, josta tähän mennessä on louhittu 40 prosenttia. Metrotunnelia Ruoholahdessa valmiina 1,4 kilometriä. Ruoholahdesta Matinkylään louhitaan kaksi rinnakkaista tunnelia, jolloin metrotunnelia tehdään kaikkiaan lähes 28 kilometriä.

Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Länsimetron Otaniemen tunnelin ja aseman louhintaurakan sai SRV”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat