Betonirekalle osoitettu purkupaikka saattaa olla pimeä ja epäsiisti. Valjaille ei välttämättä ole kiinnityspaikkaa. Joskus aikataulutus ei mene ihan kohdilleen, joten kiire tuo lisäriskin työhön.
”Putoamissuojauksen järjestämisessä voidaan vedota tilanpuutteeseen tai ratkaisuiden kalleuteen. Aina työturvallisuusvelvoitteista ei ole edes tietoa. Putoamissuojaus pitää kuitenkin olla järjestetty, jos työskennellään yli kahden metrin korkeudessa.”
”Paras olisi, jos rekka voisi ajaa suoraan työmaan läpi. Silloin ei tarvitsisi peruutella.”
Ahonen puhui Betoniteollisuuden ja Tapaturvan työturvallisuusseminaarissa Hämeenlinnassa.
Höttöinen maa ei kelpaa
Ahosen mukaan työturvallisuuden perusta työmaalla on aluesuunnitelma, jossa pitäisi muun muassa määritellä kuormien purkupaikka. Purku pitää suunnitella tarkasti varsinkin silloin, kun kuormaa puretaan kadulta työmaalle.
”Aluesuunnitelmasta pitää selvitä myös maa-aineksen kantavuus. Höttöinen maa ei käy painavalle elementtirekalle alustaksi.”
Toinen tärkeä työkalu on Ahosen mukaan työn turvallisuussuunnitelma. Työnjohtaja vastaa siitä, että suunnitelma tehdään työntekijöiden kanssa jokaisesta alkavasta työmaan viikkosuunnitelmaan merkitystä työtehtävästä. Samoin suunnitelma pitää tehdä jokaisesta korkean riskin työvaiheesta ennen sen aloittamista.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Työmailta puuttuu usein kunnon purkupaikka elementeille”