Länsimetron Iso Omenan työmaa aiemmin keväällä

Länsimetron yhteiskäyttötestausten aikataulutus kaatoi liikenteen alkamisen – kuka salasi tietoa?

Länsimetro Oy ilmoitti perjantaina, että Länsimetron liikenteen aloittaminen lykkääntyy. Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen ei pysty vielä kertomaan, milloin liikenne aloitetaan.

Kirjoittaja(t) Auri Häkkinen

Syynä lykkääntymiseen on, että turvallisuusjärjestelmien testaaminen on kesken. Helsingin Sanomat kertoi viime lauantaina, että ongelmat tulivat esille, kun tiedon kulkua Otaniemen aseman ja metrovalvomon välillä alettiin testata.  Otaniemen asema oli ensimmäinen, jolla sitä testattiin.

Järjestelmien piirissä olevia toiminnallisia alueita on yhteensä 8, joilla kullakin on noin 5000 valvontapistettä. Metron matkustusturvallisuuden takaa 52 erilaista automaatiojärjestelmää. Yhteiskäyttötesteissä testataan kunkin järjestelmän toimivuutta.

Epärealistinen testausaika

”Järjestelmien yhteiskäyttötesteille asiantuntijoiden varaama aika ei ole riittävä”, Kokkinen sanoo. Asiantuntijoilla hän sanoo viittavansa Sweco PM Oy:n rakennuttajakonsultteihin ja urakoitsijoihin. Hän ei pysty sanomaan, paljonko testeille oli varattu aikaa.

Länsimetroa rakennuttaa Länsimetro Oy, jossa on varsinaisesti viisi projektipäällikköä.  Organisaatio on hyvin ohut.  Sweco PM Oy vastaa rakennuttajakonsulttina hankkeen pyörittämisestä.

Järjestelmien testaus on ollut isoissa toteutuneissa infrahankkeissa aikaaviepää. E18-tien avaaminen lykkääntyi turvallisuusjärjestelmien testauksien vuoksi. Kehäradalla kaikkiin tarvittaviin testeihin oli varattu useita kuukausia.

Kokkinen ei osaa suoralta kädeltä sanoa, kuinka paljon hankkeesta tehdyssä riskianlyysissä kehotettiin varaamaan testauksille aikaa. Yhtenä teemana riskianalyysissä on hänen mukaansa ollut, että yhteiskäyttöjärjestelmä toimii.

Salattiinko tietoa?

”Nyt selvitetään, miksi tieto ei ole tullut. Selvitämme myös, onko testauksen vaatimasta ajasta ollut epärealistinen käsitys. En osaa selittää, miksei tietoa ole tullut. Olen yrittänyt varmentaa, että pitäähän aikataulu”, Kokkinen vasta kysymykseen, onko Länsimetro Oy:ssä salattu tieto, ettei testaus onnistu näin lyhyessä ajassa. Hän sanoo saaneensa tiedon vasta viime viikolla.

Projektinjohtaja Kari Auranen Sweco PM:stä ei halua varmentaa, saiko Kokkinen tiedon vasta viime viikolla. ”Tiedottamisvastuu on sovittu Kokkiselle.”

Kesäkuun lopussa arvio liikenteen alkamisesta

”Tämän kuun lopussa pitäisi olla luotettava tieto siitä, milloin liikenne voidaan aloittaa. Toivon, että saamme kesäkuun loppuun nuotituksen siitä, miten vahingot minimoidaan”, Kokkinen sanoo.

Kyvyttömyys arvioida liikenteen aloitusaikaa kertonee muun muassa siitä, ettei riittävää ja realistista analyysiä testausten ja mahdollisten muiden viivästysten vaatimasta ajasta ole tehty.

Rakennuslehti kysyi toukokuun alussa Länsimetron Kokkiselta, onko testauksiin riittävästi aikaa ja kuinka pitkällä niissä ollaan. Kysymys oli ajankohtainen, kun HSL kertoi metroa täydentävän bussiliikenteen järjestämisestä. Lisäksi metron työmailta oli kuulunut jo muutamia kuukausia epäilyjä, ettei metro aloita liikennettä Espooseen elokuun puolivälissä, mutta kukaan ei halunnut puhua siitä omalla nimellään.

Kokkinen vastasi toukokuussa lehden kysymykseen: ”Kyllä me kaikkemme teemme, että juna kulkee 15.8.2016.” Hän piti tuolloin suurimpana riskinä asetinlaitejärjestelmään liittyviä asioita.

”Ei silloin ollut sellaista tietoa, ettei liikenne voisi alkaa elokuun puolessavälissä. Minun korviini ei ollut kantautunut työmailta tietoa”, hän vastaa nyt.

Hallitus sai tiedon  vime tingassa

”Sain ennakkovaroituksen liikenteen aloittamisen viivästymisestä torstaina perjantaista hallituksen kokousta varten”, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo kertoo.

Hallituksen varapuheenjohtaja, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski sanoo saaneensa tiedon vasta viime perjantain kokouksessa.

Tiedon huono kulku kertoo siitä, ettei metron rakennuttamista hoitavalla Länsimetro Oy:llä ole ollut toimivaan raportointi- ja valvontajärjestelmää, jossa riskit otettaisiin riittävästi huomioon.

Raportointi- ja valvontajärjestelmä uusiksi

”Tämä raportointi- ja valvontajärjestelmä ei tule olemaan käytössä Länsimetron rakentamisessa tästä eteenpäin. Teemme järjestelmän, joka kertoo, mikä oikeasti tapahtuu, kun nykyisin käytössä oleva ei tunnu sitä kertovan”, Isotalo sanoo.

”Hallitus ottaa aikanaan kantaa”, Isotalo vastaa kysymykseen, voivatko toimitusjohtaja ja rakennuttajakonsultti jatkaa tehtävissään.

HSL aikoo jatkaa nykyistä bussiliikennettä

Tämän hetken ykköskysymys on, miten HSL saa järjestettyä bussiliikenteen. Liikennöitsijöiden sopimuksissa oli optiot sopimuksien jatkumisesta tilanteessa, jossa metron piti valmistua vuonna 2013. Nuo optiokaudet umpeutuvat elokuussa.

”Meidän olisi pitänyt tietää vuosi sitten, että Espoon metron liikenteen käynnistyminen lykkääntyy. Kilpailutimme silloin liityntäliikenteen. Suunnittelu korvaavasta liikenteestä on nyt alkanut sellaisella ajatuksella, että nykyiset bussilinjat jatkavat Kamppiin saakka, kunnes metron liikennöinti alkaa. Hätäsuunnitelmana oli, että ajaisimme metroasemille. Olimme varautuneet 50 täydentävään bussiin ennen perjantain ilmoitusta. Nyt tarvitsemme vielä 40 bussia lisää”, joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila HSL:stä kertoo.

Tätä artikkelia on kommentoitu 19 kertaa

19 vastausta artikkeliin “Länsimetron yhteiskäyttötestausten aikataulutus kaatoi liikenteen alkamisen – kuka salasi tietoa?”

  1. Miten Länsimetro voi tehdä testejä, jos metroraiteet ja metroasemat ei ole edes vielä valmiita ? Valmius aste taitaa olla ~90%. Sieltä puuttuu useita betoni rakenteita ja pinta rakenteita. Pitäisiköhän sinne työmaille ihan jalkautua ulkopuolinen valvonta taho ja tehdä julkinen raportti ? Tuo Länsimetro on ollut isoille rakennusliikkeille iso selänpesupaikka. Halvalla tehdään ja isolla otetaan katteet ?

  2. Ja viimeistet 5% on aina Projektissa se kaikkein vaikein ja aikaavieva. Olettamus varmaan on, että viive on vähintään 6kk.

  3. Luulisi, että projektin aikataulusta vastaavalla olisi tieto hanskassa, kun kaikkien urakoiden sopimusten mukainen eteneminen on olemassa. Valitettavasti on nykyinen rakentaminen enempi omien selustojen turvaamista ja laatupapereiden pyörittämistä kuin oikeista asioista selon ottamista.
    Kaikkia hankkeen riskejä ja niiden aiheuttamia toimenpiteitä projektinjohdon tulee seurata koko hankkeen ajan, eikä tuudittautua hyvänolon tunteeseen sillä, että riskit on siirretty sopimuksin jollekin toiselle osapuolelle.

  4. Tämä on sitä konsulttien sopimusjohtamista… Konsulttien palkkiot ovat monin verroin vahinkoja suuremmat, vaikka kuinka yrittivät siirtää vastuuta asioista, joita eivät ymmärtäneet ja viitsineet selvittää.. Allianssiurakat ovat väistämättä tulevaisuus tällaisissa hankkeissa, jos rakennuttajien osaaminen infrapuolella on tätä tasoa.

  5. Swecon kosultti toimintaa parhaimmillaan…. budjetti ylittyy ja aikataulu ei pidä. Mistäköhän tilaaja maksaa konsultille ? Taisi Sweco saada ”lähdö” aikoinaan myös lastensairaalasta.

  6. Pääurakoitsijat ovat hoitaneet oman hommansa. Swecon porukka on täysin kujalla. Tietoa on pimitetty aivan systemaattisesti Kokkiselta. Sekä kustannuksista että aikataulusta.

    1. Jos pääurakoitsija ei pysy aikataulussa niin syytä voi yleensä hakea lisä- ja muutostöistä yms. tai pääurakoitsijan omasta kyvyttömyydestä. Tilaaja on varmasti tietoinen jos kyseessä ensimmäinen vaihtoehto, koska lisä- ja muutostöiden osalta tilaaja on aina samassa pöydässä (hyväksymässä viimekädessä ko. työt-> aikatauluvaikutukset yhdessä valvojan kanssa). Näin ollen olisiko sittenkin pääurakoitsijalla homma/aikataulut karanneet lapasesta, pääurakoitsijahan yleensä aikataulun (ja siihen liittyvät muutokset) ensisijaisesti antaa tilaajalle hyväksyttäväksi?

      1. Kun tilaajan ja pääurakoitsijan väliin tulee koheltamaan Swecon kaltainen sirkus, joka ei hoida töitään, on pääurakoitsija täysin pulassa. Asioiden odotetaan valmistuvan itsestään ”aika hoitaa” periaatteella. Kunhan konsulttien määrä ja laskutus saadaan maksimoitua. Yleisen sekaannuksen aikaan saaminen lisää tarvittavien konsulttien määrää.
        Jo Swecon Kaurasen kommentti että louhintatöiden liian myöhäinen aloitus on syy metron käyttöönoton viivästymiseen kertoo mielestäni tämän porukan ammattitaidosta.

  7. Mikä on konsultin vastuu yleensä ??? Oman palkkionsa verran vai voiko olla muita sanktioita ?

    1. Luultavimmin korvaukset menevät KSE 2013:n (Konsulttitoiminnan yleiset sopimusehdot) mukaan rakennuttajakonsultin kohdalla ja pääurakoitsijalla taas YSE 1998:n (Rakennusurakan yleiset sopimusehdot) mukaisesti. Raja uskoakseni kulkee konsultilla juurikin saatavan palkkion määrässä ja urakoitsijalla taasen viivästymisen mukaan laskemalla 0,05% urakkasummasta per päivä. Tietty voi olla että sopimuksiin on kirjattu korvauksista jotain muuta mikä tietenkin muuttaa tilanteen täysin.

  8. Hankkeen johtamisen ammattitaito ei ole riittänyt. Kuntaympäristössä haetaan aina syyllisiä ulkoa (konsultti tms.) koska poliitikko ei voi olla väärässä. Huippuna neropatti espoolainen kuntapoli joka nyt uhkaa että Metro Oy maksaa viulut: Espoo omistaa siitä siitä 85 %; what a jerk !

  9. Tuskin maltan odottaa että Raidejokerin kanssa sössiminen pääsee vauhtiin!
    Tässä realistinen arvio:
    – Budjetti tuplaantuu 275 -> 600M euroon,
    – valmistuminen viivästyy 2017 -> 2030,
    – puolet aiotuista pysäkeistä karsitaan projektin edetessä,
    – suunnitellun ratalinjan varteen toiveikkaina rakennettujen uusien asuntojen hinta romahtaa ja
    – vuoroväleiksi tulee tunti,
    – liian lyhyillä vaunuilla joihin ei mahdu istumaan.
    – Ratikat tilataan jostain päiväntasaajan konepajalta ja ne seisovat pajalla 9 kuukautta vuodesta.

  10. Länsimetron rakentaminen on ollut isännätön projekti jossa suunnittelijat ja rakennuttajakonsultit pyörittävät kokousrumbaa, jota kutsuvat projektin johtamiseksi ja lopussa ihmetellään, miksi ollaan myöhässä ja yli budjetin. No, onneksi kyseessä on ”vain” isännätön raha eli veronmaksajien eurot, niin tästäkään ei joudu kukaan vastuuseen.

  11. Miten tiedottaminen voi olla näin ristiriitaista, kun työt asemilla ovat vielä täysin kesken. Olisiko aika jalkautua asemille ? Lienee metron liikennöinnin aloitus mahdollista vasta vuonna 2017. Kuka projektia oikein johtaa ?

  12. Tämä on sitä allianssia parhaimmillaan jossa kaikkien käsi on syvällä veronmaksajan kukkarossa. Konsultit, päätoteuttajat, urakoitsijat.. kaikki ovat päässeet nauttimaan tästä yhteisestä hyvästä! Yhtään kritiikkiä ei kuulu tähän sisäpiiriin kuuluvilta.. Samat velmut jatkavat toimiaan, uusia käsiä vaan kutsutaan hunajapurkille. Mitä huonommin työt tehdään sen parempi on palkkio, nam, nam.. maistuis varmaan sullekkin!

    Tähänkin osllistuneet ovat alusta asti tienneet miten homma menee.. valttion piikki on auki ja siinä ei ole kattoa.

    Kiitos ja kumarrus kaikille teille mainioille rakentajille (SRV ja muut pari isoa.. senaattia unohtamatta) Olkaa ylpeitä itsestänne! Oikeita ammattilaisia!

    1. Kommentin sisältö kertoo kirjoittajasta aika paljon. Ei mitään käsitystä projektin kulusta ja rakentamisesta yleensä.

  13. Nyt kun on haukuttu rakennuttajakonsultit ja rakentajat, niin tilaajan edustajat voisivat katsoa peiliin. Mielestäni heillä on jälkikädessä suurin vastuu. Jos homma ei toimi, niin silloin pitää puuttua peliin ja tehdä päätöksiä eikä hyssytellä.

  14. Rakennuslain mukaan hankkeeseen ryhtyvällä taholla on huolehtimisvastuu. Sitä ei voi millään sopimusteknisellä kikkailulla siirtää urakoitsijoille tai konsulteille tai esim. tavaran toimittajille. Vaikka saisikin korvauksia, maine ja kunnia on mennyt. Kun hankkeeseen ryhtynyt taho on jokin julkinen taho, niin eipä tuo metro olisi ensimmäinen kerta, kun tieto ei ole kulkenut. – Yksityiset rakentajatahot, jotka joutuvat panemaan likoon rajalliset omat varansa, haluavat ja osaavat yleensä itsekin laskea eri uhkien vaikutukset ja riskien määrät, ja pysyttelevät siksi itse aktiivisesti tietoisina kaikista vanhoista ja uusistakin uhkista. Ei siis vaikuta siltä, että huolehtimisvastuuta olisi kannettu.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi