Kokeile kuukausi maksutta

Ministeriö julkisti perusväylänpidon lisärahoituksen kohdentamislistansa – osa luonteeltaan kehittämishankkeita

Liikenne-ja viestintäministeriö kohdentaa hallitusohjelman yhteydessä sovitusta 364 miljoonan euroan lisärahoituksesta 163 miljoonaa euroa maanteiden ja 101 miljoonaa euroa rautateiden korjaamiseen. Lisäraha korjausvelan vähentämiseen otettiin väylien nimeämättömistä kehittämishankkeista, joten kehittämisrahaa on vähemmän.

Liikenne-ja viestintäministeriö kohdentaa hallitusohjelman yhteydessä sovitusta 364 miljoonan euroan lisärahoituksesta 163 miljoonaa euroa maanteiden ja 101 miljoonaa euroa rautateiden korjaamiseen. Lisäraha korjausvelan vähentämiseen otettiin väylien nimeämättömistä kehittämishankkeista, joten kehittämisrahaa on vähemmän.

Ministeriö on valinnut lisärahoituksen kohteet Liikenneviraston ja Ely-keskusten aineistojen perusteella.  Kohteista osa  on luonteltaan enemmän kehittämishankkeita kuin korjaushankkeita.

Maanteillä suurimmat yksittäiset hankkeet ovat Vekaransalmen lossin korvaaminen sillalla (19,4 milj.euroa) ja 4-tien sujuvuuden parantaminen eli keskikaiteellisten ohituskaistaosuuksien rakentaminen välillä Joutsa-Kanavuori ( 13,9 milj.euroa) .

Rautateillä merkittävimmät hankkeet ovat rantaradan päällysteiden ja tunneleiden korjaukset (20 milj.euroa) ja 25 tonnin akselipainojen mahdollistaminen Tampereelta Seinäjoelle sekä Tuomiojalta Raaheen (12,5 milj.euroa).

Maankäytön, liikenteen ja asumisen eli MAL-sopimusten kohteisiin rahaa on varattu yhteensä 82 miljoonaa euroa. MAL-hankkeista suurin on Klaukkalan ohikulkutien rakentaminen (42 milj.euroa). Turun kehätien ensimmäinen vaihe Kauselasta Kirismäkeen maksaa 30 miljoonaa euroa.

 

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Ministeriö julkisti perusväylänpidon lisärahoituksen kohdentamislistansa – osa luonteeltaan kehittämishankkeita”

  1. Jako ei mennyt oikein 90% varoista meni 61 asteen alapuolelelle vaikka suurimmat tarpeet on sen yläpuolella. Väestöa 61 asteen alapuolella on vain 1/5 osa ja tiestöä 30%.
    Näin se on mennyt kekkosen jälkeen, kaupunkeja kehitetään koko väeistön varoilla mutta ei maaseutua. Tämä asia on Suomessa per…llään.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat