Infra Rakennuslehti Ei kommentteja

Liikennevirasto valitsi Lahden kehätien allianssikilpailun loppusuoralle päässeet tarjoajat

Liikennevirasto on valinnut toukokuussa käytyjen neuvottelujen perusteella kaksi tarjoajakonsortiota, jotka jatkavat Lahden eteläisen kehätien Lahden pään, eli hankeosan 1B, toteutuksen tarjouskilpailussa. Hankeosa toteutetaan allianssimallilla.

Valitut tarjoajat ovat Lemminkäinen Infra Oy:n ja WSP Finland Oy:n muodostaman LATU ja Skanska Infra Oy:n ja Pöyry Finland Oy:n muodostama VALTARI.

”Neuvottelut nyt valittujen kahden tarjoajan kanssa jatkuvat kesäkuun puolessa välissä. Lopullinen allianssikumppanin valinta ajoittuu kesä-heinäkuun vaihteeseen, ja allianssin kehitystyö on tarkoitus käynnistää elokuussa”, projektipäällikkö Janne Wikström Liikennevirastosta sanoo.

Vt 12 Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuuden rakentaminen toteutetaan kolmena kokonaisuutena. Hankeosa 1B, joka alkaa Okeroisten eritasoliittymän länsipuolelta ja päättyy hankealueen rajalle Kujalaan, on teknisesti haastavin kokonaisuus. Siihen sisältyvät muun muassa Launeen ja Kujalan sekä mahdollisesti Nikulan eritasoliittymät, valtatien 12 kaksiajoratainen osuus välillä Okeroinen-Kujala sekä valtatien 4 lisäkaistat Joutjärven eritasoliittymään asti. Merkittäviä rakennuskohteita ovat lisäksi Patomäen ja Liipolan tunnelit sekä 12 siltakohdetta.

Hankekokonaisuuden kaksi muuta osaa ovat hankeosa 1A, joka alkaa hankealueen rajalta Soramäestä ja jatkuu Okeroisten eritasoliittymän itäpuolelle sekä hankeosa 2 eli maantien 167 Lahden eteläisen sisääntulotien parantaminen.

Allianssimallissa hankkeen tilaaja osallistuu urakan toteutukseen yhdessä suunnittelijoiden ja rakentajien kanssa. Mallissa tilaajalla ja tuottajilla on yhteinen organisaatio, toimitilat ja tavoitteet sekä yhdessä hyväksytty tavoitekustannus. Riskit ja hyödyt jaetaan kaikkien osapuolten kesken ennalta sovitussa suhteessa.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia