Talous Auri Häkkinen Ei kommentteja

Miksi Liikenneviraston ylin johto on syrjäytetty virastouudistuksen valmistelusta?

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen antaa osittain ympäripyöreän selityksen, miksi liikenteen ja viestinnän virastouudistusta valmistelevasta Liikennevirastoon pureutuvasta työryhmästä puuttuu Liikenneviraston ylin johto.

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti keväällä hallinnonalansa virastouudistuksen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Viestintävirasto sekä Liikenneviraston viranomaistehtävät yhdistetään yhdeksi virastoksi. Liikenteenohjaustoiminto yhtiöitetään erillisyhtiöksi ja jäljelle jäävä Liikennevirasto jatkaa väyläverkosta vastaavana virastona. Uudistus tilee voimaan vuoden 2019 alusta.

1 Uudistusta valmistelevilla työryhmillä on valmistelutyöhön aikaa vuoden loppuun saakka. Ministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen, kuullaanko sidosryhmien kantoja ja lähetetäänkö uudistus lausuntokierrokselle?

”Sidosryhmien kantoja selvitettiin laajasti esiselvitystyössä ja lausuntokierroksella. Palautteen takia ministeriö lykkäsi pääjohtajien esittämää uudistuksen aikataulua vuodella. Aikataulua venytettiin, jotta voitaisiin vahvistaa poikkihallinnollista näkökulmaa ja tarkastella laajemminkin elinkeinopolitiikan toimijoiden tehtäviä. Tavoitteena on siiloton ja sujuva palvelu-, tieto- ja verkkopolitiikka. Sidosryhmiä kuullaan valmistelutyössä ja keskusteluahan käydään vireästi koko ajan muissakin muodoissa. Myös henkilöstön edustajat on otettu tiiviisti mukaan valmisteluun. Hallituksen esitysehdotukset lähetetään aikanaan normaaliin tapaan lausunnolle.”

2 Liikenneviraston tehtävistä sekä jäljelle jäävän Liikenneviraston uudelleenorganisoinnista vastaavassa työryhmässä ovat Mirja Noukka, viestintäjohtaja Miia Apukka ja ylijohtaja Sinikka Hartonen Liikenneviraston edustajina. Trafin ja viestintäviraston pääjohtajat ovat mukana yhdessä työryhmässä, muttei Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen eikä myöskään ylijohtaja Rami Metsäpelto, joka oli virastouudistuksen esiselvitystä tehneessä työryhmässä. Mistä syystä heidät on syrjäytetty tästä työstä?

”Liikennevirastosta ryhmiin on valittu henkilöitä muun muassa sillä perusteella, että erityisesti heidän vastuullaan olevia tehtäväkokonaisuuksia tarkastellaan kyseessä olevissa työryhmässä. Minkään viraston ylin johto ei kokonaisuudessaan osallistu ryhmiin.”

3 Mitkä ovat ne Liikenneviraston viranomaistehtävät, jotka siirtyvät uuteen pääosin Trafista ja viestintävirastosta muodostettavaan virastoon?

”Tehtävienjako tarkentuu valmistelun kuluessa. Yksi hankkeen työryhmistä sai tehtäväkseen tunnistaa Liikenneviraston viranomaistehtävät ja valmistella niiden siirtämisen uuteen virastoon.”

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia