Infra Uutiset Satu Pajuriutta / HS Yksi kommentti

Viime päivinä takkuillut metroliikenne sekoitti metrolaiturien näytöt – ”Näytöt elävät nyt ihan omaa elämäänsä”

Metroliikenteessä on ollut häiriöitä nyt kahtena päivänä peräkkäin. Ongelmat eivät kuitenkaan liity toisiinsa, vakuutetaan HSL:ltä.

Mellunmäen metroaseman laiturinäyttöjen ohjeet hämmensivät matkustajia aamulla. Kuva: Maija Hiiri

HS:n lukijat kertoivat torstaiaamuna metromatkan Helsingin Rautatieasemalta Sörnäisiin kestäneen puoli tuntia. Myös metrolaiturien näytöt kummastuttivat matkustajia. Maija Hiiri lähetti HS:lle kuvan Mellunmäen asemalta.

Aamukahdeksan jälkeen otetussa kuvassa toisen laiturin näytössä luki ”Ei matkustajille” ja toisessa ”Junat toiselta laiturilta”.

Onko näitä virheellisiä taulujen tekstejä ollut enemmänkin vai oliko tämä Mellunmäen tilanne yksittäistapaus, vastaava liikenteenohjaaja Markku Tiisijärvi HSL:n metrovalvomosta?

”Laiturinäyttöjen osalta siellä on nyt tällä hetkellä ongelmia. Ne eivät näytä oikein. Laiturinäytöt elää nyt ihan omaa elämäänsä siellä.”

Kyse on siitä, että kun junaliikennettä ajetaan poikkeavassa tahdissa, näytöt eivät pysy perässä.

Milloin taulunäytöt palautuvat normaaleiksi?

”Se riippuu aina siitä häiriöstä. Me yritämme vaan kaikin tavoin saada, että junat liikkuvat.”

”Vuoroväli on epäsäännöllinen”

Metroliikenteessä on nyt ollut häiriöitä kahtena peräkkäisenä päivänä. Ne eivät kuitenkaan liity toisiinsa, HSL vakuuttaa.

Torstaina metroliikennettä vaikeutti se, että Kulosaaressa virtakisko putosi aamulla alas.

Metroliikenteessä oli häiriöitä myös eilen keskiviikkona. Tuolloin koko metroliikenne seisahtui puolenpäivän jälkeen Ruoholahden asemalla ilmenneen teknisen vian vuoksi. Metrovalvomon mukaan vika liittyi palorullaoveen.

Virtakisko saatiin korjattua noin yhdeltätoista torstaina aamupäivällä.

”Metro liikkuu koko ajan. Tällä hetkellä ajetaan Matinkylään saakka kaikki junat. Vuoroväli on epäsäännöllinen”, Tiisijärvi kertoi.

Kun metrolinjasto on nyt länsimetron myötä pidempi, onko metro herkempi häiriöille kuin aiemmin?

”Onhan se siinä mielessä, kun linja on pitkä ja sitten kun jotain tapahtuu, niin se vaikuttaa koko linjaan. Meillä on tiheä vuoroväli, niin se vaikuttaa heti”, sanoo Tiisijärvi.

Pakkanen ei ainakaan toistaiseksi ole vaikuttanut metron kulkuun, sanoo Tiisijärvi. Hänen mukaansa pakkasta pahempi haittatekijä metroliikenteelle on sivutuuli ja lumi, jotka voivat vaikuttaa junien ovien toimivuuteen.

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia