Liikennevirasto rakennuttaa Vt 1 Turunväylälle lisäkaistat välille Kehä II-Tuomarila. Urakoitsija on jo valittu.

Vt 1 Turunväylän lisäkaistojen rakentaminen käynnistyy

Liikennevirasto rakennuttaa Vt 1 Turunväylälle lisäkaistat välille Kehä II-Tuomarila. Urakoitsija on jo valittu.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Tiedotteen mukaan urakoitsijana toimii Graniittirakennus Kallio. Urakan arvo on 13 miljoonaa euroa, ja kustannukset jaetaan Liikenneviraston ja Espoon kaupungin kesken.

Hankkeessa rakennetaan lisäkaistat moottoritien molemmille puolille noin 3 kilometrin matkalle. Melusuojausta rakennetaan noin 3 kilometriä.

Myös kevyen liikenteen yhteyksiä parannetaan: moottoritien yli rakennetaan kevyen liikenteen silta Kuurinmäessä ja alikulku ulkoilureittiä varten Jondalin kohdalla.

Liikenneviraston mukaan lisäkaistoilla puretaan tien päivittäistä liikenneruuhkaa ja parannetaan sujuvuutta. Turunväylällä kulkee tällä kohtaa 62 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Työt alkavat maastossa pääsiäisen jälkeen ja niiden arvioidaan valmistuvan syyskuun loppuun mennessä 2019.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Vt 1 Turunväylän lisäkaistojen rakentaminen käynnistyy”

  1. ”Liikenneviraston mukaan lisäkaistoilla puretaan tien päivittäistä liikenneruuhkaa ja parannetaan sujuvuutta.”

    Eli väylän kapasiteettia nostetaan tällä 3 km:n pätkällä, mikä aiheuttaa välittömän tarpeen nostaa kapasiteettia myös muualla ko. väylällä.

    Kapasiteetin noston jälkeen väylä houkuttaa taas lisää autoilijoita kunnes kapasiteetti on jälleen äärirajoillaan. Sitten neljännet kaistat ja ja sama uudestaan. Mihin asti ollaan valmiita menemään? Onko kuusi kaistaa suuntaansa jo liikaa vai tehdäänkö kymmenen?

    Olisiko aika miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotka eivät johda tähän loputtomaan oravanpyörään? Panostus houkuttelevaan joukkoliikenteeseen ja mahdollisesti osittainen pakotus vaihtoehtoisiin liikkumismuotoihin, mm. tienkäyttömaksutja tulisi miettiä.

    1. Jaa. Tai sitten todetaan, että tarvittava kapasiteetti pitää järjestää, vaikka tuo mainitsemasi vihreä painajainen jäisikin toteutumatta. Joten olisiko aika hyväksyä siellä viherstallareiden päässäkin, että tätä kauheata yksityisautoilua tulee joka tapauksessa olemaan vaikka te sitä kuinka vihaisitte?

      Et muuten sanallakaan puuttunut siihen, onko autoilu tai sen suosiminen järkevää kantakaupungissa. No ei ole, mutta nyt kysymys olikin aivan muusta. Ja silti vihaat ajatustakin minkäänlaisesta yksityisen liikenteen sujuvoittamisesta? No, karvoistaan pakkovallan kannattaja tunnetaan, vaikka väri olisikin historian saatossa muuttunut punaisesta ja ruskeasta vihreäksi…

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi