Kokeile kuukausi maksutta

Kokkolan sataman syväväylän iso ruoppausurakka alkaa

Kokkolassa käynnistyvät elokuun puolivälissä Kokkolan satamaan johtavan syväväylän mittavat ruoppaustyöt.

Kuvassa olevia Panamax- ja Capesize-luokkien aluksia käy Kokkolan satamassa vuosittain noin 70. Kuva: Kokkolan Satama oy.

Liikenneviraston ja Kokkolan Satama oy:n yhteishankkeessa sataman syväväylä syvenee metrillä 14 metrin kulkusyvyyteen. Myös satama-allasta syvennetään. Kokkolan Satama hyödyntää hankkeessa syntyviä ruoppausmassoja lisäksi satamakentän laajentamisessa.

Töiden on määrä valmistua kokonaisuudessaan 30.9.2020 mennessä.

Kyseessä on suuri yhteishanke, jonka kokonaiskustannukset ovat arviolta 63 miljoonaa euroa. Siitä valtion väyläosuuden syventämisen kustannusarvio on 45 miljoonaa euroa ja Kokkolan Satama oy:n satama-alueella teettämien rakennustöiden kustannusarvio 18 miljoonaa euroa.

Urakoitsijana hankkeessa toimii suomalaisen Wasa Dredging oy:n ja hollantilaisomisteisen Van Oord Kokkola JV:n työyhteenliittymä.

Suurten laivojen ykkössatama

Kokkolan Satama on suurten laivojen ykkössatama Suomessa, sillä Kokkolassa käsitellään valtaosa bulkkilastia kuljettavista aluksista. Kokkolassa käy vuosittain noin 70 Panamax- ja Capesize-luokkien alusta, joiden kantavuudet ovat 70000 tonnista jopa pitkälti yli 100000 tonniin. Yleissatamista Kokkola on maan kolmanneksi suurin.

”Väylän syventäminen edesauttaa Kokkolan seudun ja Keski-Suomen teollisuutta, joka tarvitsee isojen laivojen kuljetuspalveluita. Myös kilpailukykymme Venäjän-kuljetuksissa paranee”, Kokkolan Satama oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Witting kertoo.

Väylän syventäminen metrillä tarkoittaa käytännössä sitä, että isoon laivaan saadaan 10000 keskikokoisen auton painon verran lisää lastia.

”Meidän tavoitteenamme on kehittää sataman toimintaa pitkäjänteisesti ja lisätä isojen laivojen kuljetuksia Kokkolan kautta. 14-metrinen syväväylä merkitsee Kokkolan Sataman asiakkaille merkittäviä säästöjä sekä entistä parempaa kilpailukykyä.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kokkolan sataman syväväylän iso ruoppausurakka alkaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat