Talous Infra Rakennuslehti 4 kommenttia

Norjalainen NRC Group ostaa VR Trackin

Norjalainen Oslon pörssiin listattu yksityinen yhtiö NRC Group ostaa VR Trackin. Yhtiöiden yhdistymisessä muodostuu Pohjoismaiden suurin raideinfraan keskittyvä yhtiö.

VR Track siirtyy norjalaisomistukseen.

Sekä NRC Groupilla että VR Trackilla on vahva jalansija oman kotimaansa markkinoilla, ja molemmat ovat kasvattaneet ja laajentaneet toimintaansa Ruotsiin. Uuden yhtiön palveluksessa tulee työskentelemään yli 2450 työntekijää, ja sen vuosittainen liikevaihto tulee olemaan yli 600 miljoonaa euroa. Viime vuonna VR Trackin liikevaihto tytäryhtiöineen oli 302 miljoonaa euroa, ja niiden palveluksessa oli runsaat 1600 infrahankkeiden elinkaaren eri vaiheissa toimivaa ammattilaista.

Osana kauppahinnan maksua VR Groupista tulee NRC Groupin suurin omistaja noin 18,3 prosentin omistusosuudella. VR Track saa NRC Groupin standardien mukaisen uuden nimen ja brändin.

VR:n tiedotteen mukaan yhdistyminen ei vaikuta välittömästi tai suoraan VR Trackin toimintoihin Suomessa ja Ruotsissa. Pidemmällä aikavälillä syntyy uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön maiden välillä ja työntekijöille voi avautua uusia uramahdollisuuksia. Myös raskas- ja erikoiskalustoa saadaan hyödynnettyä monipuolisemmin.

”Tavoitteemme muodostaa VR Trackistä johtava pohjoismainen raideinfratoimija toteutuu tämän järjestelyn kautta. NRC Groupin ja VR Trackin liiketoiminnat täydentävät toisiaan sekä maantieteellisesti että palvelujen osalta”, VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson kertoo yhtiön tiedotteessa.

”Tämän uuden yhtiön suurimpana osakkeenomistajana me VR Groupilla aiomme ottaa aktiivisen roolin yhtiön jatkuvassa kehittämisessä, todennäköisesti hallitusjäsenyyden myötä”, Jansson jatkaa.

”Tämä on tärkeä virstanpylväs yhtiöidemme historiassa. Meidän alallamme koolla on väliä. Kokomme kaksinkertaistuu, ja parannamme kilpailuasemaamme viitoittaen tietä jatkuvalle tasaiselle kasvulle”, NRC Groupin toimitusjohtaja Øivind Horpestad sanoo. Hän jatkaa tehtävässään yrityskaupan jälkeen.

”Yrityksemme täydentävät toisiaan markkina-aseman, kapasiteetin ja osaamisen osalta. Tarjoamme suunnittelu-, rakennus-, kunnossapito- ja ympäristöpalveluita arvoketjun kaikilla osa-alueilla, mukaan lukien maanrakennustyöt ja raiteet sekä turvalaite-, sähkö-, tietoliikenne- ja liikenteenohjausjärjestelmät. Uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia syntyy koko ajan lisää”, Horpestad toteaa.

Keskustelu artikkelista: 4 kommenttia

  • Siinäpä sitten ihmetellään ratojen huollon ja korjausten loppumista.

    Vastaa
    • Pietari, sen Suuri.

      Tavoitteena on muodostaa johtava raidetoimija kun kilpailu on kansallista ja maantieteellisestikin rajattua ja osapuolet ovat nyt jo johtavia raidetoimijoita omassa alueessaan.

      Voittoa nykyiseen verrattuna tehdään poistamalla toisen organisaation johtoasemassa olevat henkilöt? Tuskinpa.

      Ruotsin markkinoilla tehtävän keskinäisen kilpailun minimointi tässäkö on syynä?

      Vastaa
  • Kuka sai Bonukset

    Oho hinnat pompsahti ylöspäin niin kuin kävi erään kemian alan yritykselle.

    Vastaa
  • Tälläkäänhetkellä ei näytä olevan selvillä kuka vastaa tasoylikäytävän puomien välissä olevan kadun…maantien kunnossapidosta;miten sitten?

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia