Tampereen raitiovaunun väri on räväkän punainen. Kuva: Reijo Hietanen

Räväkän punainen ja sisältä tilava – Tampereen tuleva ratikkavaunu on vaikuttava ilmestys

Aidon kokoiseen malliin voivat nyt kaikki tutustua Tampere-talossa.

Kirjoittaja(t) Jukka Harju / HS

Tampereen tulevan ratikan näköismallin voi nyt jokainen nähdä ja kokea, kun niin sanottu maketti eli aidon näköinen ja kokoinen ratikan malli on tuotu sisään Tampere-taloon.

Se antaa nyt ensimmäistä kertaa yksityiskohtaisen ja konkreettisen tuntuman siihen, millainen ratikka Tampereella kulkee runsaan kahden vuoden päästä. Se jopa kuulostaa aidolta, sillä sen sisällä voi kuulla naisäänen kertovan tulevia pysäkkejä.

Ratikkaan voi tutustua Tampere-talon Sorsapuistosalissa näyttelyssä, joka aukeaa torstaina 21. helmikuuta kello 14. Keskiviikkona mallia esiteltiin medialle.

Mallivaunun sisällä voi tutustua moniin yksityiskohtiin, kuten penkkien järjestykseen, näyttöihin ja pintoihin. Voi huomata esimerkiksi, että penkkien alla hohtavat pienet USB-laturit. Myös ohjaamo lasiseinän takana näyttää aidolta. Sisätilat tuntuvat avarilta ja ikkunat ovat isot.

Helsingin ratikoista sen erottaa ensinnäkin koko, sillä Tampereelle tulee 25 senttimetriä leveämpi malli.

Vaunuja tulee 19

  •  Tampereelle tulee 19 vaunua. Forcity Smart Artic X34 -mallin vaunut ovat 37 metriä pitkiä, kolmiosaisia ja kahteen suuntaan ajettavia.
  • Raitiovaunut valmistetaan Transtechin Otanmäen-tehtaalla. Liikenne käynnistyy 2021.

Suunnittelija, teollinen muotoilija Jussi Hurskainen sanoo, että ulkomuodossa on haettu jonkin verran historiallisia yhtymäkohtia Tampereen vanhoihin rollikoihin eli johdinautoihin, jotka lopettivat liikennöinnin 70-luvulla. Tiilenpunainen väri puolestaan muistuttaa kaupungin teollisesta historiasta ja punatiilirakennuksista.

”Jonkinlainen jatkumo on rollikoihin ja jonkinlaista samankaltaisuutta on niihin havaittavissa. Mutta samalla olemme päässeet aloittamaan työskentelyn täysin puhtaalta pöydältä”, Hurskainen sanoo.

Mallissa on hänen mukaansa haettu ajattomuuden ja moderniuden piirteitä. Näiden vaunujen on tarkoitus kulkea Tampereella noin neljäkymmentä vuotta.

”Selkeä ero Helsingin malleihin on se, että tässä on ovet molemmin puolin. Ratikan reitille on tulossa keskilaituripysäkkejä jossain vaiheessa. Myös monitoimitilat ovat erilaiset, Tampereella tulee näillä näkymin olemaan sallittua kuljettaa polkupyörää.”

Nämä monitoimitilat on tarkoitettu siis myös lastenvaunuille ja pyörätuoleille. Niitä reunustavat kääntöpenkit.

”Tampereen vaunussa on tavallaan Helsingin uusimman vaunun sydän. Se perustuu samaan tekniikkaan ja konseptiin kuin kantakaupungin vaunu Artic.”

Pehmustetut istuimet

Samaan perustuu myös Helsingin tuleva Jokeri-vaunu sekä Saksan suurimman joukkoliikenneoperaattorin, RVN:n, tilaamat vaunut.

”Tampereen vaunun sisätiloissa on havaittavissa joitain samankaltaisuuksia Articiin verrattuna, mutta suurin osa näkyvistä pinnoista on muokattu Tampereen tarpeisiin”, hän sanoo.

Istuimista tulee puu- ja laminaattipintaiset, mutta osin päälle tulee verhoilua ja pehmusteet.

”Se lisää istumismukavuutta ja kitkaa. Jossain kohdissa rataa on kallistumia ja kiihtyvyyksiä, niin ihminen pysyy paikallaan istuimessa. Ja Tampere on perinteisesti tekstiilikaupunki, joten on selvää, että tekstiiliä on myös ratikan sisällä.”

Lopulliset kuosit selviävät vasta myöhemmin. Niitä on esillä myös Tampere-talon näyttelyssä.

Yksi pieni kiinnostava yksityiskohta löytyy oviaukkojen kynnyksistä.

”Siinä on pienet kumilistat ulospäin, niitä näkee usein esimerkiksi Keski-Euroopan vaunuissa. Niiden tarkoitus on ottaa kiinni laiturin ja vaunun sisätilan välinen ero niin, että se väli on mahdollisimman pieni. Se on 40 milliä maksimissaan.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Räväkän punainen ja sisältä tilava – Tampereen tuleva ratikkavaunu on vaikuttava ilmestys”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi