Kauppakamarin mukaan Hämeentien muuttaminen joukkoliikennekaduksi vaikeuttaa muun muassa kauppojen ja tavaratalojen jakelu- ja asiointiliikennettä sekä pysäköintihallien saavutettavuutta. Kuva: Sami Kero / HS

Kauppakamari varoittaa päättäjiä: Älkää estäkö yksityisautojen pääsyä Helsingin keskustaan

Helsingin seudun kauppakamarin mielestä elinvoimaisen Helsingin keksustan on oltava saavutettavissa niin julkisilla kulkuvälineillä kuin yksityisautoilla.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Kauppakamarin mukaan Helsingin kaupungilla on tulossa syksyllä poliittiseen käsittelyyn selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta.

”Kehittämislinjaukset pitää tehdä huolella, sillä vetovoimainen Helsingin keskusta on Suomen kansainvälisin ja monipuolisin yrityskeskittymä, joka synnyttää uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa, houkuttelee osaajia ja investointeja sekä luo vaurautta koko maahan.”

Kauppakamarin mukaan elinvoimaisen Helsingin keskustan tulee olla saavutettavissa niin julkisilla kulkuvälineillä kuin yksityisautoilla. Kävelykeskustan laajentamisessa on ihmisten liikkuvuuden ja viihtyisyyden edistämisen lisäksi pidettävä huolta siitä, että monipuoliset palvelut ja elinkeinorakenne voivat säilyä ja kehittyä myös ydinkeskustassa.

”Olennaista on kehittää Helsingin keskustaa kokonaisuutena, eikä yksittäisten hankkeiden kautta, jolloin kokonaisvaikutuksia esimerkiksi yritystoimintaan, kiinteistöjen kehittämiseen ja palveluiden tuottamiseen on vaikea tunnistaa. Sen vuoksi kaikista keskustaan vaikuttavista liikennejärjestelyistä tulisi tehdä kokonaisarvio”, Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen esittää.

Elinkeinoelämän etuja valvovan kauppakamarin mukaan parhaillaan on suunnittelussa ja toteutuksessa yksittäisiä isoja liikennehankkeita, kuten kaupunkibulevardit, jotka toteutuessaan rajoittavat keskustan saavutettavuutta kumipyörillä. Samoin Hämeentien muuttaminen joukkoliikennekaduksi vaikeuttaa muun muassa kauppojen ja tavaratalojen jakelu- ja asiointiliikennettä sekä pysäköintihallien saavutettavuutta.

Kokoojakadulla iso merkitys

Kävelykeskustan laajentamisen edellytys on kauppakamarin mukaan maanalainen kokoojakatu, jonne osa liikenteestä voitaisiin ohjata. Kokoojakatu on kallis investointi eikä se kauppakamarin mukaan välttämättä ratkaise esimerkiksi Jätkäsaaren liikenneongelmia tai takaa tavaratoimitusten sujuvuutta.

”Mikäli maanalaista kokoojakatua ei päätetä toteuttaa, kävelykeskustaa ei tule laajentaa”, Lahtinen toteaa.

Keskustan elinvoimaisuuden kehittäminen onnistuu kauppakamarin mukaan parhaiten tiiviissä yhteistyössä kaupungin, elinkeinoelämän ja muiden toimijoiden kanssa.

Kauppakamari muistutetaan, että kävelykeskustan kehittämisessä ei pidä unohtaa jo olemassa olevia mahdollisuuksia, kuten Ruoholahdesta alkavan huoltotunnelin hyödyntämistä tai esimerkiksi Keskuskadun ympärivuotisen käytön parantamista sääsuojilla. Keskustan elävyyttä ja houkuttelevuutta tukisi myös erilaisiin luvituksiin ja lisärakennusmahdollisuuksiin liittyvien käytäntöjen joustavoittaminen, kauppakamarista ehdotetaan.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Kauppakamari varoittaa päättäjiä: Älkää estäkö yksityisautojen pääsyä Helsingin keskustaan”

  1. Helsingin keskustasta ovat palvelut kaikkoamassa aivan kuten muissakin ”kasvukupla” keskuksissa, tosin ztadissa vaikuttaa myös turvattomuus, ampumiset, rikosten voimakas lisääntyminen keskustassa, asukkaat kaikkovat muualle

    Jyväskylä on malli esimerkki kuinka tyhjennetään keskusta parkkipaikoista, ja sen myötä palveluista. Ei paljon kannata maksaa puolta miljoonaa asunnosta kasvukupla keskuksesta, jos ei ole palveluja.

  2. Vihervasemmisto hölmöilee jatkuvasti, kaikissa asioissa. Harvinaisen tyhmää porukkaa

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi