Hallitus teki ennätyksellisen lisäbudjetin – väylähankkeisiin tulossa satoja miljoonia euroja

Hallitus sopi tiistai-iltana ennätyksellisen suuresta lisäbudjetista, jossa panostetaan esimerkiksi kuntien talouteen ja infrainvestointeihin sekä koulutukseen.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kertoi tiistai-iltana Säätytalolla, että hallitus aikoo muun muassa laittaa lähes miljardi euroa raiteisiin ja noin 100 miljoonaa euroa joukkoliikenteen tukeen.

Väyläverkon kehittämiseen tulee yhteensä noin 400 miljoonan euron valtuudet. Mukana on muun muassa ehdollisena Metsä Groupin biotuotetehtaan investointipäätökselle yhteensä 156 miljoonan euron valtuus tähän liittyviin infrahankkeisiin.

Lisäksi kokonaisuuteen sisältyy perusväylänpitoon 30 miljoonan euron ehdotus teiden päällysteiden korjaamiseen.

Valtio osallistuu uuden Helsinkiin tulevan design- ja arkkitehtuurimuseon rahoittamiseen enintään 60 miljoonalla eurolla.

Hallitus on lisäksi saanut neuvottelutuloksen uudesta MAL-sopimuksesta eli maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä Helsingin, Turun, Tampereen ja Oulun kaupunkiseutujen kanssa. Sopimuksessa valtio panostaa liikenneinvestointeihin, ja kunnat vastineeksi kaavoittavat tontteja ja asuntoja.

”Pyrkimyksenä on edistää ilmastokestäviä liikennehankkeita ja kohtuuhintaista asuntotuotantoa erityisesti joukkoliikenteellä hyvin saavutettavilla alueilla”, sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) sanoi.

”Hallitus sitoutuu varaamaan liikenteen kehittämiseen yli 755 miljoonaa euroa. Näistä raide- ja ratikkainvestointeja on yli 600 miljoonaa euroa.”

Hankkeista kerrotaan tarkemmin keskiviikkona. Sdp:n kansanedustaja Maria Guzenina kertoi tiistai-iltana Twitterissä, että yksi kohteista olisi Espoon kaupunkirata, jolle suunnattaisiin 140 miljoonaa euroa.

Valtio pyrkii myös lisäämään kohtuuhintaisten asuntojen tuotantoa lisäämällä korkotukivaltuutta.

Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäyksestä yliopistojen osuus on 2 600 paikkaa ja ammattikorkeakoulujen 2 200 paikkaa. Tarkoituksena on saada nopealla aikataululla lisäpaikkoja jo tämän syksyn yhteishakuun.

Valtion nettolainanoton tarve kasvaa lisäbudjetin myötä noin 5,3 miljardilla, jolloin valtion nettolainanotoksi vuonna 2020 arvioidaan noin 18,8 miljardia euroa.

Eduskunnalle tuore jättilisäbudjetti annetaan perjantaina.

Tätä artikkelia on kommentoitu 21 kertaa

21 vastausta artikkeliin “Hallitus teki ennätyksellisen lisäbudjetin – väylähankkeisiin tulossa satoja miljoonia euroja”

  1. Hyvä, satsaukset ratoihin kannattavat ja edistävät vihreää ilmastoystävällistä liikkumista. Tietysti persut ovat tätä vastaan, mutta ketä kiinnostaa…

    1. Näkyy olevan liikennehankkeet sijoittuneet nyt sen mukaan pitkin Suomen karttaa, missä on hallituspuolueiden vaikutusvaltaisten poliitikkojen asuinpaikkoja lähellä. Etelä-Savo https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/baf56399-aec1-4465-b138-91ad7f63bce9 esimerkiksi jäi vaille hankkeita jokseenkin kokonaan, kun taas ministerimaakunnissa hankkeita tuli eri malliin.

      Miljoonamääriä on kuitenkin vaikea suhteuttaa vaikkapa tavanomaisen vuoden liikennehankkeisiin. Hankkeissa on suurimmillaan jopa 10 vuoden toteutusaikaikkuna. Hallitus on tavallaan sitonut käsiä liikennehankkeiden osalta nyt tulevien vuosien osalta. Välttämättä liikennehankkeiden kokonaisvolyymit eivät kasva kauheasti, vaan esim. seuraavan hallituskauden alussa voi sitten olla tilanne, jossa budjettivarat menevät tämän hallituksen aikana jo käynnistettyjen hankkeiden jatkamiseen, ja uusia hankkeita avataan sitten vähemmän. Viestintä on viestintää. Vasta budjettiluvuista näkee, mitä esimerkiksi tälle vuodelle on luvassa. Monessa hankkeessa näyttäisi alustavasti siltä, että budjettivarauksia tälle vuodelle ei ole kulumassa kuin hiukan suunnitteluun, ja menot ovat toteutumassa vasta myöhemmin. Jo pelkkä kilpailutusprosessi vie aikaa. Nuo hankkeet näkyvät pääasiassa vuodesta 2021 eteenpäin, eivät vielä juuri tänä vuonna, vaikka päätökset tehtiinkin vuoden 2020 lisäbudjetin linjaamisen yhteydessä. Esimerkiksi jutussa mainittu Espoon kaupunkiradan rakentaminen realisoitunee seuraavan eduskunnan kaudella, jos realisoituu. Hankkeen rahoituspäätöksestä hankkeen valmistumiseen mennee sen kokoisessa hankkeessa noin 4-5 vuotta, ja muiden rahoittajien päätökset vielä puuttuvat.

    2. Tietysti ajan omalla autollani ratahätvätyksestä huolimatta juuri niin paljon kuin haluan tulevaisuudessakin. Kaltaistasi vihermaailmanparantajanarsistia (kts. nimimerkkisi) tämä tietenkin häiritsee ja ulinan määrä onkin sitten sen mukainen, mutta kukapa tolkun ihminen teistä välittäisi?

      T. Ei-persu

  2. Ihmisten ja tavaran kuljetussuoritteesta iso osa tehdään kumipyörillä. Valtaosa kappaletavarasta ja valtaosa ihmisistä ei edes pääse kiskoille kuin tietä pitkin. Järkevän valtakunnan tason logistiikan kannalta ratkaisuilla näyttää olevan tosi huono hyötysuhde. Mutta nuorten naisten oma viiteryhmä on jotain muuta, kuin ne suomalaiset, jotka tuottavat meidän kansantuotteen. Eli kyseessä on suurelta osin muiden maksettavaksi jäävä imagohanke omalle porukalle suunnattuna.

    1. Tonneissa mitattuna väittäisin että suurin osa Suomen tavarasta liikkuu rautateillä. Etenkin vientiin menevä bulkki. Kumipyörillä hoidetaan sitten paikallinen jakaminen ja pienemmät kokonaisuudet. Rautateihin panostaminen on ehdottaman järkevää sillä junakuljetusten potentiaali on huomattavasti kumipyöräliikennettä suurempi.

  3. Lisäpanostus väyliin kuulostaa komealta, mutta fakta on, että tämä hallitus ei ole vielä tehnyt minkään valtakunnan peruslinjausta väylien rakentamisesta. Ja se on huolestuttavaa. Edellinen hallitus sentään oli sitä mieltä, että ei ole rahaa väylien rakentamiseen.

    1. Valtion 12-vuotista liikennesuunnitelmaa odotellaan linjattavan tämän hallituskauden aikana. Toistaiseksi väylien rakentamista ei ole tosiaan juuri linjailtu. Itse kaipailisin myös päätöksiä mm. jonkinlaisesta pitkäjänteisestä maanteiden oikaisuohjelmasta. Valtiolla voisi olla vaikka 50 miljoonan euron vuosibudjetti pienille teiden oikaisuille (joiden toteutus maksaa tyypillisesti esimerkiksi joistain kymmenistä tuhansista euroista satoihin tuhansiin euroihin per oikaisu)). Tällöin vuosikymmenten kuluessa Suomen tieverkosto voisi kehittyä vähitellen suoremmaksi, turvallisemmaksi ja matka-ajoiltaan lyhyemmäksi. Suomessa on rahoitusjärjestelyt olemassa miljoonien eurojen suurhankkeille ja teiden päällysteiden uusimisille, mutta pienehköt teiden oikaisuhankkeet ovat 2000-luvulla jääneet aika lailla paitsioon. 1970- ja 1980 -luvulla niitä tehtiin, mutta 2000-luvulla teiden oikaisut ovat olleet todella vähissä. Niille voisi olla vaikka kehysbudjetti, ja jos poliitikot haluaisivat saada kunniaa siitä, mitkä pahimmat kohdat Suomen tieverkostosta oikaistaan, niin sitten niistä voisi tehdä vuosittain vaikka poliittisia päätöksiä esikarsitun listan vaihtoehtojen joukosta valiten kehyksen puitteissa. Kesällä kun joskus ajelee pienempiä teitä pitkin, tuntuu, että mutkia on joillain teillä loputtomiin. Lyhyemmät tiet voisivat pitkällä aikajänteellä myös vähentää hieman teiden hoitokuluja, kun hoidettavat kilometrit vähenisivät. Uusien väylien rakentaminenhan kasvattaa hoidettavaa tieverkkoa, kun taas mutkien oikaisu -tyyppiset pienen mittaluokan oikaisut yleensä lyhentävät hoidettavien tiemetrien määriä.

  4. Rautateillä ei tavara liiku. Täysin laarumloorum hanke 5milj asukkaan periferiassa.Kumipyörä tuo rahan oikeasti

    1. Ratakuljetukset ovat egolooginen vaihtoehto ja auttavat ilmastonmuutoksen vastaisessa kamppailussa.Ja tämä ei ole mitään persu huuhaata.

    2. Tavara nimenomaan liikkuu rautateillä. Kuinka tyhmä sinä oikein olet?

      1. Esität sitten varmaan vuosittaiset tonnistoluvut per kuljetusmuoto jos kerran turvanrääppimistäkin harrastat. Vai onko liikaa vaadittu viherspedeltä?

      2. Kovasti kovaäänistä lässytystä jopopelleltä, joka ei näköjään tiedä tästäkään asiasta yhtään mitään. Joko pursuaa soija korvistakin?

        1. Osaatko lukea tai klikata linkkejä? Tuolla nimenomaan sanotaan, etteivät ne ”kiskot kirsku” rahtikuljetuksissa kovinkaan paljoa, koska ehdottomasti suurin osa kulkee maanteillä. Mutta niin – kun ei ole asiaa eikä juuri aivotoimintaakaan, niin ulostulot ovatkin sitten ylläolevan kaltaista aivoripulointia. Tyypillistä vihreille, joten eipä yllätä tälläkään kertaa 😀

  5. Viherhömppä idealogista potaskaa, ette usko edes selviä lukuja mitä maukka on tänne linkittänyt. Olette nykypäivän kommareita! Ideologista pakkosyöttöpashaa kansalle. Hävetkää!

    1. Niin no. Kyseinen nimimerkkihän nyt vain on aika selkeästi stereotyypillinen vihreä – iso ego, pienet aivot, vahvat mielipiteet, eikä koskaan mitään faktoja mielipiteiden tueksi. Eli vain ja ainoastaan ideologista sössötystä, joka toteutuessaan aiheuttaisi ison loven meidän kaikkien hyvinvointiin ja elämänlaatuun.

      Joten muistakaa, ketä äänestätte, koska se huonoin vaihtoehto on juuri näin älykääpiömäinen!

  6. ja kuin tuommoise polkupyörähampuusin nitistää faktoilla niin se hiljenee ja vaihtaa uuteen höpölöppö aiheeseen josta alkaa meuhkata. Ei näistä mukaluonnonsuojelijoista ole mihinkään oikeisiin tekoihin, kunhan öyhöttävät milloin mistäkin aiheesta. Lähinnä aina siitä mikä on IN ja cool juuri sinä vuonna. Ostavat kuitenkin halpakrääsää kiinasta, käyvät Goalla pajauttelemassa hamppua ja saarnaavat ekomoraalisaarnojaan kotimaan kansalaisille jotta nämä tuntisivat syntisyyttä ja maksaisivat kitisemättä viherveroja joilla sitten hampuusit elätetään.

  7. persut vastuu raideliikennettä vain vastustamisen vuoksi. puolueella ei ole mitään faktatietoja mistään asiasta, vaan pelkkää uhoamista ja teesejä ilman faktoja. nyt persut faktoja pöytään eikä tyttömäistä nillittämistä.

    1. Mitä helvettiä sinä sössötät siellä? Tuolla yllä on linkki, josta käy ilmi virallinen tilastotieto, jonka mukaan ehdottomasti suurin osa rahdista ajetaan maanteitse. Oletko sinä OIKEASTI niin s*tanan tyhmä, ettet edes osaa klikata tuota sivua auki ja katsoa itse?

      1. Maukka, tuolla Fillarikommarilla on tainut unohtua ne ruusunpunaiset silmälasit ohimolle niin linkin takana avautuvat luvutkin näyttävät kommarinpunaisille ja rautatiepakotus kaiketi kannattaa kun luvut kääntää väärinpäin =D

Jätä kommentti