NRC Group uusii tukikerroksen Lappeenranta–Joutseno-rataosuudelle

NRC Group toteuttaa Väyläviraston tilaaman 4,9 miljoonan euron arvoisen Lappeenranta–Joutseno-rataosuutta koskevan rautatierakennusurakan.

Kuva: NRC Group

Projekti pitää sisällään maanrakennustyöt, raiteen rakentamisen sekä tarvittavat sähköistysmuutostyöt. Työt käynnistyvät helmikuussa, ja projektin arvioidaan valmistuvan lokakuussa 2022. Projekti osa Väyläviraston Luumäki–Imatra-ratahanketta.

Urakassa uusitaan radan tukikerrosta välillä Lappeenranta–Joutseno yhteensä noin 14 kilometrin matkalta. Lisäksi rakennetaan esimerkiksi kaapelireittejä, säädetään nopeuden nostoa varten sähköradan ajojohdin, uusitaan sähköradan maadoitukset, levennetään radan penkere sekä rakennetaan noin neljä kilometriä radan suoja-aitaa.

Väyläviraston Luumäki–Imatra-ratahankkeessa kehitetään Itä-Suomen rataverkkoa ja varmistetaan ihmisten, tavaroiden sekä näiden myötä koko yhteiskunnan sujuva ja ympäristöystävällinen liikkuminen. Luumäki–Imatra-rataosuus on tärkeä sekä tavaraliikenteelle että matkustajaliikenteelle.

NRC Group on mukana Luumäki–Imatra-ratahankkeessa usealla erillisellä urakalla. Yhtiö on muun muassa rakentanut Imatralle vuonna 2020 valmistuneen Mansikkakosken ratasillan, viisi alikulkusiltaa Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien alueelle sekä uusinut vaihteita ja jatkanut vanhaa sivuraidetta Muukon liikennepaikalla. Parhaillaan käynnissä olevassa rakennusurakka 1:ssä (RU1) rakennetaan 13 kilometriä kaksoisraidetta Joutsenon ja Rauhan välille. Päällysrakenneurakka 3 (PRU3) kattaa Rasinsuon, Törölän ja Tapavainolan liikennepaikkojen sivuraiteiden jatkamiseen liittyvät maanrakennustyöt ja ratarakentamisen sekä sähkörata-, vahvavirta- ja valaistustyöt. Lisäksi yhtiö toteuttaa asetinlaitteiden sisälaitetöitä välillä Rasinsuo-Imatra sekä Joutseno-Imatra välin ulkolaiteurakkaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “NRC Group uusii tukikerroksen Lappeenranta–Joutseno-rataosuudelle”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat