Jos sinulle tulee Rakennuslehti, rekisteröitymällä saat kaikki rakennuslehti.fi-sisällöt luettavaksesi.
Jos sinulle ei tule Rakennuslehteä, voit silti rekisteröityä, jolloin saat oikeuden kommentoida lukottomia artikkeleita, mutta et pääse lukemaan lukittuja artikkeleita.
Liikennevirasto laajentaa siltatutkimuksia vuonna 2005-2016 rakennettujen siltojen lujuustutkimuksia. Kohteena ovat suurimmat ja vilkasliikenteisimmät sillat sekä maanteiltä että rautateiltä.
”Tilanne olisi tosi hyvä, jos puolet korjausvelasta saataisiin korjaustöillä poistettua. Silloin päästäisiin velasta eroon siellä, missä siitä on eniten haittaa. Vähäliikenteisillä väylillä haitta on pienempi”, johtava asiantuntija Vesa Männistö Liikennevirastosta kertoo.
Valtatie 8:n parannustyöt etenevät Pyhäjoella. Pohjoishaaran silta avataan liikenteelle tiistaina 7. maaliskuuta. Samalla liikenne siirtyy Pyhäjoen keskustasta takaisin päätielle.
Ministeri Anne Bernerin esitys liikenneväyläyhtiöstä kariutui muiden puolueiden vastustukseen muutama viikko sitten. Syksyllä käynnistynyt selvitystyö liikenteen virastouudistuksesta kuitenkin jatkuu.
(Juttua on täsmennetty, kun Rakennuslehdelle annettu virheellinen lausunto korjattiin lujuusalituksien osalta.) Liikennevirastossa silloista vastaavan yksikön päällikkö Minna Torkkeli vahvistaa Rakennuslehdelle, että viraston pistokokeilla tutkimissa, betonin lujuuspuutteista kärsivissä silloissa on neljä eri betonitoimittajaa.
Viime vuonna ilmenneiden betonin lujuuspuutteiden vuoksi Liikennevirasto on tutkinut pistokokeilla 18 maantiesiltaa, jotka on rakennettu vuosina 2011-2016. Kuudessa sillassa ilmeni lujuuspuutteita.