Peruskorjauksen valmistelevat työt, muun muassa yhden ajotunnelin louhinta, alkavat lokakuussa. Tunneli tyhjennetään huhtikuun puolivälissä, jolloin varsinainen korjaustyö tunnelissa alkaa. Työ kestää ensi vuoden joulukuuhun asti.
Päijänne-tunnelin 64 kilometriä pitkä pohjoisosa oli vastaavan peruskorjauksen kohteena vuonna 2001. Eteläosalla ei ole havaittu samanlaisia sortumakohtia kuin pohjoisosalla. Peruskorjaustarve aiheutuu siitä, että suomalaisen kallioperän kestävyys on aikaisempaa käsitystä huonompi varsinkin veden täyttämissä rakenteissa. Kalliota tulee vahvistaa erityisesti ruiskubetoniverhouksella olennaisesti enemmän kuin 1970-luvulla tehtiin. Korjaustyön jälkeen noin 30 prosenttia tunnelin seinistä ja katosta on vahvistettu.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Päijänne-tunnelin eteläosan peruskorjaus maksaa 14 miljoonaa euroa”