Fingridin voimajohtohanke Porista Kristiinankaupunkiin jatkosuunnitteluun
Ympäristövaikutusten arviointimenettely kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n voimajohtoreitistä Porin Tahkoluodosta Kristiinankaupunkiin on päättynyt. Fingrid on valinnut jatkosuunnitteluun reittivaihtoehdon Tahkoluodosta Ulvilan kautta Kristiinankaupunkiin. Ensin Fingrid rakentaa johdon Ulvilasta Kristiinankaupunkiin. YVA-menettelyn toisena päävaihtoehtona oli reitti Tahkoluodosta Pomarkun kautta Kristiinankaupunkiin.

Ympäristövaikutusten arviointimenettely kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n voimajohtoreitistä Porin Tahkoluodosta Kristiinankaupunkiin on päättynyt. Fingrid on valinnut jatkosuunnitteluun reittivaihtoehdon Tahkoluodosta Ulvilan kautta Kristiinankaupunkiin. Ensin Fingrid rakentaa johdon Ulvilasta Kristiinankaupunkiin. YVA-menettelyn toisena päävaihtoehtona oli reitti Tahkoluodosta Pomarkun kautta Kristiinankaupunkiin.
YVA-menettelyssä tarkasteltiin myös useita alareittivaihtoehtoja muun muassa Kristiinankaupungin, Pomarkun ja Porin alueilla. Kristiinankaupungin alueella jatkosuunnitteluun on valittu pohjoisempi Pyhävuoresta Lidenin kautta Lervikeniin sijoittuva reittivaihtoehto. Kesän 2009 aikana toteutetaan Pomarkun Isonevan alueen linnustoseuranta.
Fingrid arvioi jatkoluvitusvaiheen kestävän pari vuotta ja varsinainen voimajohdon rakentaminen ajoittuu vuosille 2013-2014. Tavoitteena on saada voimajohto käyttöön vuoden 2014 aikana.
Voimajohto Tahkoluodosta Kristiinankaupunkiin on osa Länsi-Suomen kantaverkon pitkän aikavälin kehittämissuunnitelmaa. Suunnitelman mukaisesti 220 kilovoltin jännitteinen, teknisesti ikääntynyt voimansiirtoverkko korvataan 400 kilovoltin verkolla. Länsi-Suomen alueella on varauduttava sähkön siirtotarpeiden merkittävään kasvuun, jolloin nykyisen kaltainen siirtoverkko ei kykene ylläpitämään voimajärjestelmän käyttövarmuutta ja tarvetta vastaavaa siirtokykyä. Hanke myös osaltaan mahdollistaa Suomen ilmasto- ja energiastrategian mukaisen uuden tuotannon kuten tuulivoiman liittämisen kantaverkkoon.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Fingridin voimajohtohanke Porista Kristiinankaupunkiin jatkosuunnitteluun”