Kokeile kuukausi maksutta

Lapin YK antoi Natura-lausunnon Soklin rautatien rakentamisesta

Lapin ympäristökeskus on antanut Natura-lausunnon Soklin rautatien toteuttamisesta. Lausunto on annettu syyskuussa 2009 esitetystä suunnitelmasta, joka sisältää vaikutuksia lieventäviä toimenpiteitä. Lausunnon mukaan alueen kaava- ja lupamenettelyjä voidaan jatkaa ilman valtioneuvoston poikkeuslupamenettelyä.

Lapin ympäristökeskus on antanut Natura-lausunnon Soklin rautatien toteuttamisesta. Lausunto on annettu syyskuussa 2009 esitetystä suunnitelmasta, joka sisältää vaikutuksia lieventäviä toimenpiteitä. Lausunnon mukaan alueen kaava- ja lupamenettelyjä voidaan jatkaa ilman valtioneuvoston poikkeuslupamenettelyä.

Hankkeesta vastaava Yara Suomi Oy toimitti syyskuussa 2009 uuden, vaikutuksia lieventäviä toimenpiteitä sisältävän Natura-vaikutusten arvioinnin ympäristökeskukselle. Suunniteltu rata kulkee edelleen Joutsitunturi-Koukkutunturin Natura -alueen poikki, mutta rata rakennettaisiin osittain tunnelissa ja myös osittain siltaa pitkin. Lisäksi rakennettaisiin luontosiltoja ja alikulkuputkia, joiden avulla taattaisiin eläinten kulkuyhteyksien säilyminen.

Lausunnon mukaan Soklin rautatien rakentaminen Natura-alueen poikki heikentää jossakin määrin alueen luonnonarvoja. Koillis-Lapissa on säilynyt Venäjältä Suomeen  ulottuva lähes yhtenäinen ekologinen käytävä. Sen perustan luovat Natura-verkostoon kuuluvat suojelualueet Joutsitunturi-Koukkutunturi ja Maltiotunturi. Alueen kapeimmalle kohdalle suunniteltu rata katkaisee ekologisen käytävän. Ympäristökeskuksen mielestä on tärkeää, että lieventävinä toimenpiteinä toteutettavat tekniset ratkaisut ovat riittäviä ja toimivat käytännössä.

Lapin ympäristökeskus näkee tarpeellisena toteuttaa kilometrin pituisen tunnelin lisäksi luontosillat 100 metrin levyisinä sijoitettuna lähelle toisiaan. Rata-alueen pengerkorkeus tulee pitää mahdollisimman matalana ja pengerryspaikkoihin pitää rakentaa alitusputkia eläinten kulkureittejä varten. Näillä toimenpiteillä pyritään säilyttämään ekologiset yhteydet.

Ympäristökeskus toteaa myös, että rata-alueelle suunniteltu yli kolme metriä korkea meluaita ja yhtenäinen verkkoaita ovat huonoja ratkaisuja. Jatkosuunnittelussa aitaamisen vaikutukset alueen lajistoon ja porotalouteen on selvitettävä tarkemmin ennen ratkaisujen tekemistä

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Lapin YK antoi Natura-lausunnon Soklin rautatien rakentamisesta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat