Kokeile kuukausi maksutta

Soklin rautatien rakentamishanke etenee

Lapin ympäristökeskus on hyväksynyt eräin tarkennuksin Yara Suomi Oy:n ehdotuksen ympäristövaikutusten arviointiohjelmaksi koskien rautatieyhteyden rakentamista Soklin kaivokselle välille Kemijärvi-Sokli. YVA-ohjelma on hankkeesta vastaavan suunnitelma siitä, miten vaikutusten arviointi tullaan suorittamaan.

Lapin ympäristökeskus on hyväksynyt eräin tarkennuksin Yara Suomi Oy:n ehdotuksen ympäristövaikutusten arviointiohjelmaksi koskien rautatieyhteyden rakentamista Soklin kaivokselle välille Kemijärvi-Sokli. YVA-ohjelma on hankkeesta vastaavan suunnitelma siitä, miten vaikutusten arviointi tullaan suorittamaan.

Soklin rautatien rakentamiselle on esitetty neljä vaihtoehtoa sekä nollavaihtoehtona rakentamatta jättäminen. Rakentamisen vaihtoehtoiset reitit ovat 104-kilometrinen Kelloselkä-Sokli, 166-kilometrinen Kemijärvi-Pelkosenniemi-Savukoski -Sokli, 103-kilometrinen Kelloselkä-Naruskajärvi-Sokli sekä 135-kilometrinen Kelloselkä-Savukoski-Sokli.

Ympäristökeskus toteaa lausunnossaan, että hankekuvaus ja ehdotus ympäristövaikutusten arviointiohjelmaksi on laadittu asiantuntevasti ja hyvin. Ympäristövaikutusten selostuksessa tulisi kuitenkin esittää muun muassa arvio rikasteen mahdollisista kuljetusmäärän muutoksista tai epävarmuudesta sekä koko hankkeen elinkaaresta ja rakennusmateriaalien tarpeesta. Hankkeen kuvaus ja vaikutusten arviointi tulisi esittää myös kunnostettavalta rataosuudelta. Lisäksi pitäisi esittää kuvaus aitauksista, rautatien ylityksistä ja alituksista estevaikutuksen lieventämismahdollisuutena (mm. poroaidat).

Päästöt, vesistövaikutukset ja meluvaikutukset on kuvattu yleensä riittävästi. Junaliikenteen aiheuttamalla enimmäisäänitason muutoksilla on tärkeä merkitys erityisesti yöaikaan. Niiden tulisikin olla mukana meluselvityksessä. Käytetyt tärinävaikutusten arviointimenetelmät ja niihin liittyvät epävarmuustekijät tuleekin tuoda selkeästi esiin YVA-selostuksessa.

Hankkeen kuvausta olisi tullut laajentaa tarvittavien rakennusmateriaalien ja maa-ainesten määrän ja laadun arvioinnilla. Edelleen nykytilan kuvauksessa kuvaus alueen maa-ainesvaroista ja niiden hyötykäyttömahdollisuuksista tai kuljetustarpeista sekä vaikutusten arvioinnissa maa-ainesten käytöstä aiheutuvat vaikutukset olisivat helpottaneet muodostamaan käsityksen hankkeen vaikutuksista luonnonvarojen hyödyntämiseen. YVA-selostuksen tulee sisältää kuvaus ja arvio näistä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Soklin rautatien rakentamishanke etenee”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat