Tyypillisessä tapauksessa etukäteen annetut hintatiedot eivät ole pitäneet paikkaansa, vaan lopullinen hinta on tullut asiakkaalle yllätyksenä. Yritys on saattanut laskuttaa kuluttajalta enemmän työtunteja kuin työntekijä on ollut paikan päällä tekemässä tai veloittaa lisätöistä, joista ei ole sovittu. Yleisiä ovat myös valitukset remonttien valmistumisen viivästymisestä.
Ongelmien välttämiseksi Vaasan maistraatin johtava kuluttajaoikeusneuvoja Anne Lemponen neuvoo kuluttajaa paneutumaan huolellisesti sopimusten tekemiseen.
”Kannattaa kirjata tarkasti paperille, mitä remonttiin sisältyy ja mitä remontin hinnaksi arvioidaan. Jos on itse täysin maallikko remonttiasioissa, on hyvä ottaa asiantuntija mukaan sopimuksentekoon. Kannattaa myös sopia etukäteen, miten toimitaan, jos työn laadussa on toivomisen varaa ja virheiden korjaus viivästyy. Muuten voi käydä niin, että sopimusehdot jäävät epäselviksi eikä kuluttaja tiedä mitä tilaa”, Lemponen toteaa.
Kuluttajan on myös syytä varmistaa, että remonttifirma on merkitty ennakkoperintärekisteriin. Kotitalousvähennystä saa ainoastaan sellaisesta työstä, joka on teetetty rekisteriin merkityllä yrityksellä. Samoin on hyvä muistaa, että kuluttajansuojalakiin voi tukeutua vain niissä tilanteissa, joissa remontin tekijä on elinkeinonharjoittaja eikä pelkästään työsuhteessa teettäjään.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Remontteihin liittyvät valitukset lisääntyneet selvästi”