Soraset Oy valitti maaliskuussa markkinaoikeudelle kyseisen kattamisurakan hankintapäätöksestä, koska YIT:n tarjous oli Sorasetin mukaan 4,6 miljoonaa euroa kalliimpi kuin kilpailussa toiseksi tullut tarjous. Markkinaoikeus kuitenkin hylkäsi 23. kesäkuuta tekemällään päätöksellä Sorasetin valituksen, koska oikeus katsoi, että hankintayksikkö oli saanut pisteyttää tarjoukset hankintapäätösasiakirjoista ilmenevällä tavalla.
YIT:n Siltarakentamisen yksikönjohtaja Risto Kanervo kertoi Rakennuslehdelle, että kattamisurakan hankintasopimus on nyt lopullisesti varmistunut, koska markkinaoikeuden päätöksestä olisi pitänyt valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen kuukauden kuluessa eikä YIT:n tietoon ole tällaista valitusta tullut.
Rakennustyöt käynnistyvät syyskuussa
YIT:n saama moottoritien kattamisurakka muodostuu kahdesta hankekokonaisuudesta. YIT toteuttaa ST-mallilla (suunnittele ja toteuta) Paasikiventien ja Turuntien välisen tunnelin ja telematiikan sekä moottoritien uuden liittymärampin ja lisäkaistan rakentamisen. Toisen hankekokonaisuuden YIT toteuttaa KU-mallilla (kokonaisurakka), ja se sisältää Hämeenlinnan Paasikiventien ja Turuntien siltojen uusimisen sekä Paasikiventien, Eureninkadun, Turuntien ja Kaivokadun katurakenteiden muutokset. Lisäksi sovittiin näihin katuihin ja teihin liittyvien kunnallistekniikan muutosten rakentamisesta varusteineen ja laitteineen.
Moottoritien kattamisen rakennustyöt alkavat syyskuussa 2011 ja hankekokonaisuus valmistuu vaiheittain kevään 2013 aikana.
Moottoritien kattamisurakka liittyy osana Hämeenlinnan länsireunan kehittämistä koskevaan toteuttamissopimukseen NCC:n ja kaupungin välillä. Tunnelin ja liikennejärjestelyjen rakentamisen jälkeen NCC rakentaa tunnelin päälle kauppakeskuksen. Kauppakeskus valmistuu lokakuussa 2014, ja sinne tulee noin 60 liikettä. Liikekeskushankkeen ennakoitu kokonaisarvo on noin 150 miljoonaa euroa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “YIT:n saama Hämeenlinnan moottoritien kattamisurakka varmistui”