Parlamentaarinen työryhmä vaatii perusväylänpitoon 200 miljoonaa euroa lisää
Vaatimus 200 miljoonasta lisäeurosta ei yllätä. Samansuuntaisia laskelmia on tehty aiemminkin. Työryhmän mielestä asiasta pitäisi päättää seuraavissa hallitusneuvotteluissa.
 
		Liikenneverkon korjausvelan määrä on tällä hetkellä 2,4 miljardia euroa. Se kasvaa 100 miljoonaa euroa vuodessa, jos rahoitus pysyy nykyisellään.
Korjausvelan kasvun pysäyttäminen vaatii lisärahoitusta 100 miljoonaa euroa vuodessa. Velan vähentäminen vaatii edellisen lisäksi 50 miljoonan euron vuosittaista lisärahoitusta. Tämän päälle tulee vielä ostovoiman turvaaminen, mikä edellyttää vuositasolla noin 50 miljoonan euron lisäystä.
Työryhmä, jossa oli edustajat kaikista eduskuntaryhmistä, kartoitti myös ratkaisuvaihtoehtoja liikenneverkon korjausvelan vähentämiseksi.
Työryhmän mielestä talousarviorahoitus on edelleenkin keskeinen tapa rahoittaa kehittämisinvestointeja. Sitä on täydennettävä muilla rahoitusmalleilla, esimerkiksi elinkaarirahoituksella, valtion sisäisellä lainalla, liikennerahastolla tai hyötyjä maksaa -mallilla. Työryhmä ei ota kantaa, mikä rahoitusmalleista olisi käyttökelpoisin.
Valtiovarainministeriö ei ole toistaiseksi innostunut liikennerahastosta. Sitä ovat yrittäneet saada aikaan aiemmat liikenneministerit Merja Kyllönen ja Anu Vehviläinen.
”Tilanne on nyt kääntymässä jopa hälyttäväksi. Peräänkuulutan turvallisuusnäkökulmaa”, liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko sanoo.
 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
							 
						 
							 
						 
							 
						 
							 
						 
							 
						 
							 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						
Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa
2 vastausta artikkeliin “Parlamentaarinen työryhmä vaatii perusväylänpitoon 200 miljoonaa euroa lisää”
Pötypuhetta
Suomessa on vielä hyvä tiestö. Kukahan nuo korjausvelka laskelmat on tehnyt. Ei täällä ole tarvetta mihinkään tiestön lisärahoitukseen korjauksen suhteen.Ja tuommoisesta 2miljardin euron kertyneestä korjausvelkavaateesta pitäisi jo vihdoinkin päästä eroon. Jotain uusia hankkeita voisi aloittaa. Näihin ne rahat.