Kehä I:n siirto tunneliin käynnistyy Espoon Keilaniemessä

Espoon ja Liikenneviraston yhteistyössä toteutettava Kehä I Keilaniemessä -rakennushanke on käynnistymässä tammikuun aikana. Hankkeessa Kehä I siirretään betonitunneliin maan sisään, ja sen päälle rakennetaan puistokansi.

Kehä I tunneloidan ja sen päälle rakennetaan puistokansi Espoon Keilaniemessä.

Siirto tunneliin tehdään Keilaniemen metroaseman tuntumaan suunniteltujen neljän tornitalon vuoksi. Tunnelissa maan alla kulkevan suuren maantien melu- ja päästöhaitat pienenevät. Muutokset parantavat myös jo olemassa olevien asukkaiden asuinympäristön viihtyvyyttä.

Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa. Nyt on alkamassa puolikkaan, noin 220 metrin mittaisen tunnelin rakentaminen, joka valmistuu syksyyn 2018 mennessä. Tämä mahdollistaa kahden ensimmäisen tornitalon rakentamisen. Lopullisesta tunnelista tulee noin 400 metrin pituinen, mutta sen loppuosa ja loput kaksi tornitaloa rakennetaan vasta myöhemmin.

”Hankkeen tavoitteena on yhdistää Otaniemi, Keilaniemi ja Tapiola yhtenäiseksi kaupunkialueeksi, mahdollistaa asuntorakentaminen elokuussa 2016 avattavan metroaseman viereen sekä sujuvoittaa liikennettä”, rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare Espoon Kaupunkitekniikan keskuksesta kertoo.

Liikennejärjestelyt muuttuvat ja louhinta alkaa

Ensivaiheen rakennustöissä on luvassa tornitalotonttien esirakentamista eli louhintaa sekä Keilaniementien rakentaminen. Louhintatöitä pyritään tekemään ripeästi talven, kevään ja kesän 2016 aikana, jotta ne saataisiin mahdollisimman valmiiksi ennen metroliikenteen käynnistymistä elokuussa 2016.

Liikennejärjestelyiden ensimmäisessä vaiheessa Kehä I:n kaistoja järjestellään ja ajorataa siirretään länteen, jotta läheisten tornitalojen louhinnalle jäisi tilaa. Turvallisuudesta huolehditaan alentamalla nopeusrajoitus 50 km tunnissa. Joitakin kevyen liikenteen väyliä joudutaan sulkemaan töiden ajaksi, mutta alikulku kehän ali mahdollistetaan koko töiden ajan. Nämä muutokset ovat voimassa kesään 2016 saakka, jolloin Kehä I:n tielinja siirretään tilapäisesti idemmäs metroaseman viereen, jotta tietunnelia päästään rakentamaan.

Tulevaisuudessa liikenne sujuvoituu ja muuttuu turvallisemmaksi, kun Kehä I:lle rakennetaan uusia eritasoliittymiä. Tunnelin pohjoispäähän tulee  Otasolmun kiertoeritasoliittymä, josta jatkuvat yhteydet Karhusaarentielle ja Keilaniemeen. Eritasoliittymä korvaa nykyiset kahdet liikennevalot.

Tunnelin eteläpäähän rakennetaan suuntaisliittymä, jonka kautta pääsee ensi vaiheessa Länsiväylän suunnasta Keilaniemeen. Tapiolantien liittymä säilyy toistaiseksi liikennevaloliittymänä, johon Otaniemen puolelle tehdään uusi ramppi Kehä I:lle Leppävaaran suuntaan.

SRV Infra urakoi katu- ja tierakennustyöt

SRV Infra Oy toteuttaa hankkeen katu- ja tienrakennustyöt ja toimii yhteistyössä Espoon kaupungin, Liikenneviraston ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa toteutettavassa hankkeessa pääurakoitsijana.

SRV:llä on ollut vuodesta 2008 suunnitteluvaraus tornitonteille, ja osapuolet neuvottelevat parhaillaan asuintornien tonttien kaupasta. Päätöksiä mahdollisista tonttikaupoista tehtäneen tammi-helmikuun aikana.

”SRV on ollut jo vuodesta 2006 asti vahvasti mukana kehittämässä Keilaniemen aluetta ja sinne suunniteltuja asuintornitaloja. Keilaniemi hankkeena osuu täydellisesti strategiaamme kehittää liikenteen solmukohtiin sijoittuvien kaupunkien keskustoja ja olisi upea jatke parhaillaan käynnissä olevalle Redi-hankkeellemme. Lisäksi Keilaniemi on maisemaltaan aivan ainutlaatuinen ja tulee toteutuessaan tarjoamaan jälleen jotain täysin uutta pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoille”, SRV:n hankekehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja Timo Nieminen toteaa.

Keilaniemeen on suunnitteilla neljä tornia ja pysäköintilaitos. Toteutuessaan Keilaniemi Towers -asuintornit tulevat olemaan Suomen korkeimmat asuintalot, korkeimman tornin yltäessä jopa lähes 145 metrin korkeuteen. Kaikkiaan neljään torniin on suunniteltu yli 1 000 asuntoa. Tornien yhteyteen on mahdollista sijoittaa myös liike- ja toimistotilaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehä I:n siirto tunneliin käynnistyy Espoon Keilaniemessä”

Vastaa