Kokeile kuukausi maksutta

Skanska sai ison tienpäällystysurakan pohjoisessa

Skanska ja Lapin ELY-keskus ovat allekirjoittaneet sopimuksen suuresta tienpäällystysurakasta Lapissa. Urakka sisältää peräti 21 kohdetta, ja ne painottuvat Ylä-Lappiin ja Rovaniemen seudulle. Päällystystyöt käynnistyvät kesäkuussa, ja urakka valmistuu syyskuussa 2017.

Skanska ja Lapin ELY-keskus ovat allekirjoittaneet sopimuksen suuresta tienpäällystysurakasta Lapissa. Urakka sisältää peräti 21 kohdetta, ja ne painottuvat Ylä-Lappiin ja Rovaniemen seudulle. Päällystystyöt käynnistyvät kesäkuussa, ja urakka valmistuu syyskuussa 2017.

Suurimmat kohteet ovat kantatie 92 Kaamanen–Kielajoki-osuus, maantie 970 Nuorpiniemi–Kaava sekä maantie 934 Ounasjoen Itäpuolentie Rovaniemi–Tapionkylä. Yhteensä urakan kohteista kertyy noin 87,5 kilometriä päällystettävää tietä.

Urakassa tehdään perinteistä päällystämistä, MPKJ-käsittelyä sekä rakenteenparantamista sekoitusjyrsinnällä, kantavan kerroksen lisäämisellä ja teräsverkoilla.

”MPKJ-menetelmällä urautunut päällyste kuumajyrsitään urien pohjan tasoon ja alusta tasataan jyrsityllä massalla. Tasatulle kuumalle alustalle levitetään välittömästi uusi päällyste”, Skanska Asfaltin tuotantopäällikkö Vesa Räme kertoo.

Tieosuudella Kaamanen–Kielajoki tehdään lisäksi näkemäleikkauksia 18 kappaletta. ”Tämä tarkoittaa, että osuudella on muodoltaan sellaisia mäkiä, joissa vastaantulevan liikenteen näkyvyys kuljettajalle on nykyisin kehno. Näitä mäkiä muokataan, ja niistä pois leikattu materiaali käytetään alavien paikkojen tasaamiseen eli mäkisen maaston muotoja tasataan näkyvyyden parantamisen vuoksi. Maa-aineksia siirretään 53000 kuution verran. Tietä myös levennetään 27 kilometrin matkalla.”

Urakkaan valmistetaan massoja kuudella asemapaikalla Rovaniemellä, Sodankylässä, Inarissa, Karigasniemellä, Ivalossa ja Utsjoella, yhteensä 78000 tonnia.

”Päällystystyöt aiheuttavat hetkellisiä liikenteen pysähtymisiä ja nopeusrajoitusten alentamista. Työt pyritään luonnollisesti tekemään niin, että haitta tienkäyttäjille olisi mahdollisimman vähäinen.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Skanska sai ison tienpäällystysurakan pohjoisessa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat