Suunnittelu Infra Talous Uutiset Jukka Harju / HS 2 kommenttia

Alle tunnissa junalla Tampereelta Helsinki-Vantaan lentokentälle? Pormestarit innostuivat miljardihankkeesta, joka helpottaisi myös Pääradan ruuhkia

Liikenneministeri Berner kannattaa Helsingin ja Tampereen pormestarien ajamaa hanketta, mutta ihan lähivuosina se ei vielä toteudu.

Kehäradan lähijuna Helsinki-Vantaan asemalla tammikuussa 2016. Kuva: Vesa Moilanen

Alle tunnissa junalla Tampereelta Helsinki-Vantaan terminaaliin ja vartissa Helsingistä?

Helsingin ja Tampereen pormestarit tapasivat viime syksynä Tampereella ja päättivät kokouksessaan lähteä edistämään miljardihanketta, joka toteutuessaan nopeuttaisi koko Etelä-Suomen raideliikennettä.

Pormestarit kaivoivat esiin suunnitelman niin sanotusta Lentoradasta ja saivat mukaansa hankkeeseen myös Finnairin ja VR:n. Yhdessä nelikko totesi, että Lentorata-hanke on koko maan liikenteen kannalta kriittinen investointi. Ainakin se muuttaisi junamatkustamista olennaisesti, jos kohteena on lentokenttä, sillä enää matkalla ei olisi vaihtoa.

Tampereen pormestari Lauri Lyly, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson haluavat, että Lentorataa ryhdytään konkreettisesti edistämään pikaisella aikataululla. He kertoivat asiasta julkilausumassaan keskiviikkona.

Lentorata tarkoittaisi rataa, joka yhdistäisi Pasilan, lentokentän ja Kytömaan Keravan pohjoispuolella. Näin pohjoisesta Pääradalta tai Oikoradalta olisi suora yhteys kentälle, aikaa säästyisi 15–20 minuuttia. Rata kulkisi pääosin maan alla.

VR:n mukaan Lentorata poistaisi nykyisen pullonkaulan pääradalla Keravan ja Pasilan välillä ja mahdollistaisi lisää junia pohjoiseen ja itään. Koko Suomi saisi suoran tai ainakin suoremman yhteyden Helsinki-Vantaalle.

”Sen ei pitäisi olla mahdotonta”

Tampereen Lyly on innoissaan hankkeesta. Jos Helsingin ja Tampereen välillä matka-ajat lyhenevät, se hyödyttää koko muutakin Suomea. Tampereelta terminaaliin tunnissa ilman vaihtoa olisi iso muutos.

”Arvioimme matka-ajaksi noin 55 minuuttia. Se olisi aika kova juttu, samoin kuin päästä vartissa Helsingin keskustaan. Sen ei pitäisi olla mahdotonta”, Lyly sanoo.

Hän visioi myös, miten jo junassa voisi lähitulevaisuudessa lähtöselvittää itsensä ja matkalaukkunsa koneeseen ja nousta terminaaliin sen alla sijaitsevalta asemalta. Se voisi sijaita hänen mielestään esimerkiksi nykyisen Kehäradan aseman alla.

Ihan heti aie ei toteudu. Ensimmäiseksi Lylyn mukaan pitäisi saada kolmas raide koko matkalle Helsingin ja Tampereen välille, mikä on ajatus, josta on puhuttu jo vuosia. Kolmosradan ja Lentoradan kustannukset puolestaan olisivat ehkä pari miljardia. Lyly sanoo, että hanke pitäisi pian saada tarkempaan suunnitteluun. Sille pitäisi saada myös EU-rahaa.

”Suunnittelu pitäisi saada alkuun ja saada sille rahat. Siinä on ministeriölle ja eduskunnalle terveisiä”, Lyly sanoo.

Berner kannattaa hanketta

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kannattaa hanketta. Hänen mukaansa ministeriön tarkoitus nimenomaan on löytää nopeat yhteydet kaupunkien välille ja parantaa pääradan liikennettä. Kannatettavaa on hänen mukaansa myös se, jos juna poikkeaa Helsinki-Vantaalla. Hänkin katsoo, että rahoitusta haettaisiin EU:sta.

”Kyllä minä näen sen niin, että hankkeeseen ryhdytään seuraavan kymmenen vuoden aikana. Toivon, että meillä on tulevaisuudessakin hallituksia, jotka ovat valmiita pitkäjänteiseen kehitykseen ja ratkaisuihin, joilla turvataan rahoituksen saanti”, Berner sanoo.

”Pelkällä budjettirahalla emme kykene näin suuriin investointihankkeisiin nopeilla aikatauluilla.”

Hän arvelee, että Lentorata-hankkeesta tiedetään enemmän jo vuoden kuluessa. Jatko on seuraavien eduskuntien käsissä.

Keskustelu artikkelista: 2 kommenttia

  • ”…koko maan liikenteen kannalta kriittinen investointi…”
    Onko tosiaan koko maan liikenne kiinni jostain pääkaupunkiseudun omasta säädöstä? Vai onko tämä vain ensimmäinen selitys sille, että laitetaan koko maan inframäärärahat taas pk-seudun hankkeeseen?

    Muuten: Tampereella on jo Pirkkalassa lentokenttä – ja vähällä käytöllä.

    Vastaa
  • Mitenkähän ”kriittinen” tuo kyseinen investointi on, näin kaakkois-/itärajan asujaimiston kannalta. Miljardilla voisi saada aika paljonkin aikaiseksi vaikkapa tie- ja rataverkon korjausvelkoihin.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia