Suunnittelu Rakentaminen Talous Uutiset Marja Salomaa / HS Ei kommentteja

Helsingin Vapaavuori Tallinna-tunnelista: ”Sanoin ennen, että tunneli on hullu unelma, nyt sanon, että se on unelma”

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori sanoo ilahtuneensa FinEst Link –esiselvityksen tuloksista, mutta toppuutteli liiallisesta innokkuudesta.

”Olen työskennellyt seitsemän vuotta ministerinä ja kolme vuotta Euroopan investointipankin varapääjohtajana. Tiedän, että tämä (esiselvitys) on tärkeä askel, mutta meillä on vielä paljon askelia ennen kuin tämä toteutuu”, Vapaavuori sanoi.

Jotta mahdolliset rahoitusneuvottelut Euroopan unionin kanssa voisivat edetä, hanke pitäisi kytkeä isoon eurooppalaiseen kokonaisuuteen, verkostoon, joka ulottuu Välimerelle ja Mustallemerelle. Tallinna-tunneli ei tällä hetkellä ole millään unionin selvitys- tai infrahankkeiden listalla.

”Olen aiemmin sanonut, että tämä on hullu unelma, nyt sanon, että se on unelma”, Vapavuori luonnehti.

Oppia Juutinrauman sillasta?

Helsingin ja Tallinnan yhdistävää tunnelia on jo eri tahoilla verrattu Juutinrauman siltaan, joka yhdistää Kööpenhaminaa ja Malmötä. Juutinrauman sillan laajat sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset ovat tulleet näkyviin vasta vuosia sillan valmistumisen jälkeen.

Tallinnan pormestari Taavi Aas arvioikin, että Tallinna-tunnelin jatkoselvityksissä olisi viisasta tutkia kokemuksia Juutinrauman sillasta. Aas muistutti, että Rail Baltican kautta Tallinna tulee myös yhtä tiiviimpään kontaktiin Latvian pääkaupungin Riian kanssa.

Myös Viron liikenneministeri Kadri Simson kytkee Tallinna-tunnelin Baltiaa halkovaan Rail Balticaan. Nopea junayhteys Tallinnasta Varsovaan on saanut EU:lta lupauksen 85 prosentin lainoituksesta, ja sen on määrä valmistua vuoteen 2026 mennessä.

”Olen aina tähdentänyt, ettei Rail Baltica voi päättyä Tallinnaan, vaan sen tulee jatkua Helsinkiin”, Simson sanoi.

Keväällä neuvottelut yhteisistä tavoitteista

Suomen liikenneministeri Anne Bernerin mielestä jokaisen infrahankkeen yhteydessä on nyt tutkittava sen laajempia vaikutuksia niin maantieteellisesti kuin sosiaalisesti. Suomi on selvittämässä myös arktisen yhteyden merkitystä Norjan kanssa.

Berner ennakoi myös lippujärjestelmän harmonisointia, koska molempien osapuolien pitäisi pystyä hyödyntämään tunnelin lipputuloja. Vapaavuori muistutti, että harmonisoinnissa on vielä hieman tekemistä.

”Yksi niistä on se, että Tallinnan asukkaille joukkoliikenne on maksutonta”, Vapaavuori huomautti.

Tallinnan ja Helsingin pormestarit neuvottelevat eri yhteistyökuvioista keskiviikkona iltapäivällä.

Bernerin mukaan Suomen ja Viron pääministerit ovat sopineet keväälle neuvotteluista, joissa sovitaan yhteisistä tavoitteista Tallinna-tunnelin suhteen ja yhteisistä ponnisteluista rahoitusneuvotteluissa EU:n kanssa.

”Tärkeintä koko tunnelihankkeelle on, että Rail Baltican rakentaminen alkaa ja Rail Baltica onnistuu”, Berner sanoi.

Juttua päivitetty klo 14.00, artikkelilinkki lisätty.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia