Kokeile kuukausi maksutta

Muoniossa testataan automaattisia ajoneuvoja kaikille avoimella tiellä

Tammikuussa testattiin viiden päivän ajan automaattisten ajoneuvojen kykyä tunnistaa älykästä infrastruktuuria ja paikallistaa itsensä lumisella tiellä.

Muoniossa on 10 kilometrin testitie, jolla tutkitaan digitaalisen ja fyysisen infrastruktuurin vaatimuksia automaattiajoneuvoille arktisissa olosuhteissa. Kuva: Markus Kiili/ Liikennevirasto

Kyseessä on Pahtosesta Muonion keskustan läpi Puhtaanrantaan ulottuva kymmenen kilometrin Aurora-älytieosuus valtatiellä 21 eli E8-tiellä.

”Arktisten sääolosuhteiden testit jatkuvat vielä tämän vuoden lokakuussa ja ensi vuoden maaliskuussa. Testitie on kaikille avoin. Lopputulokset tulevat vuoden 2019 aikana”, projektipäällikkö Ilkka Kotilainen Liikenneviraston liikkumisen palvelut ja älyliikenne -yksiköstä kertoo.

Kyseessä on Liikenneviraston ja Trafin Arctic Challenge – tutkimushanke, joka on osa Aurora-hanketta. EU maksaa puolet hankkeen 1,4 miljoonan euron kustannuksista. Hankkeeseen osallistuu Suomesta 15 yritystä.

”Tutkimme digitaalisen ja fyysisen infrastruktuurin vaatimuksia automaatiolle arktisissa olosuhteissa, eli miten esimerkiksi voidaan avustaa automaattista ajoneuvoa tien varrella olevilla heijastin- tai älykepeillä, tai millainen on keskustelevien ajoneuvojen suoritustaso häiriöviestien lähettämiseen. Ajoneuvon paikannuksen suorituskyky napapiirin lähellä on myös yhtenä tutkimusaiheena. Kokeilussa on myös etäohjaus matkaviestiverkon takaa”, Kotilainen selittää tutkimusten sisältöä.

Matkaviestiverkko on olemassa olevaa, mutta myös yksityisiä langattoman radioteknologian verkkoja on tarjolla.

”Auton niin kutsuttu elektroninen horisontti voi kaventua, jos pyryttää lunta. Silloin tutkat, laserit tai konenäkö saattavat tarvita apua”, Kotilainen arvioi.

Älytiestä tehdään laserkannauksella myös niin kutsuttuja HD-karttoja.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Muoniossa testataan automaattisia ajoneuvoja kaikille avoimella tiellä”

  1. Ilmeisesti kaikkein tärkeintä on ihmisen ja tavaroiden liikkumisen kehittämisessä on päästä ihmiskuljettajasta eroon.

  2. maksetaanko robottiautosta vero, jolla maksetaan rekkakuskin työttömyysturva ?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat