Metrotunnelin porausta Intiassa Ahmedabadin metrotyömaalla. Työntekijä käveli TBM-koneen sisällä elokuussa. Kuva: Sam Panthaky / AFP

Futurististinen ehdotus Tallinna-tunnelin louhimiseksi: Ensin kallio hajotetaan sähköllä, sitten tulee superpora – Voisiko tämä toimia?

Peter Vesterbackan luotsaama yksityisrahoitteinen kehitysyhtiö kerää ideoita ja innovaatioita jättiurakan toteutukseen, vaikka rahoituspaketti on vielä auki.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa / HS

Kun pitäisi mennä harmaan kiven läpi, hyvät neuvot ovat tarpeen.

Sadan kilometrin pituisen rautatietunnelin rakentaminen Suomesta Viroon on niin kallista, että yksityinen kehitysyhtiö Finest Bay Area kerää parhaillaan ideoita työn teettämiseksi nykymenetelmiä nopeammin ja edullisemmin. Samaan aikaan kehitysyhtiö setvii hankkeen luvitusta ja kokoaa rahoituspakettia.

Mikä TBM?

  • TBM on lyhenne käsitteestä Tunnel Boring Machine. Leikkauspää on halkaisijaltaan tunnelin halkaisijan kokoinen. Tallinna-tunnelissa sen pitäisi olla 17,5 metriä.
  • Niitä käytetään usein kansainvälisissä tunneliurakoissa, joissa kiviaines on sopivan pehmeää ja TBM:n käyttö kustannustehokasta.
  • Suomessa TBM-koneita ei ole käytetty, koska ne ovat suhteellisen kalliita hankkeiden kokoon verrattuna.
  • Suomessa on perinteisesti louhittu tunneleita poraamalla ja räjäyttämällä.

Yksi mahdollinen tapa nopeuttaa louhintaa voisi olla plasmaporaus, jota slovakialainen yhtiö GA Drilling on soveltanut muihin tarkoituksiin.Yhtiön yksi perustajista ja hallituksen puheenjohtaja Igor Kočiš saapui maanantaina Vantaalle etsimään yhteistyökumppaneita tunnelirakentajien asiantuntijaseminaarissa.

GA Drilling on kehittänyt plasmalouhintaa niiden vedenalaisten öljynporausreikien tukkimiseen, joissa öljylähde on ehtynyt. Ympäristösyistä reiät merenpohjassa halutaan tukkia, mutta tähän viimeistelyyn eivät öljy-yhtiöt halua kuluttaa paljon rahaa.

Plasmalouhinnassa pyörivä sähköinen valokaari lämmittää kiviaineksen 6000 asteeseen, jolloin se jäähtyessään säröilee palasiksi.

GA Drilling suunnittelee nyt, että tunnelilouhintaa voisi tehostaa yhdistämällä plasmatekniikkaa tunneliporauksessa käytettyihin TBM-koneisiin. Yksityisrahoitusta kokoava kehitysyhtiö haluaisi käyttää TBM-tekniikkaa Tallinna-tunnelin louhimisessa sen nopeuden vuoksi.

Suomessa tekniikka on uusi

TBM-koneet ovat niitä halkaisijaltaan jättimäisiä röpelöisiä poria, joita näkyy pyörimässä kansainvälisissä uutiskuvissa aina, kun viimeinen kivieste väistyy kahden tunnelinpään väliltä. Suomessa tätä tekniikkaa ei tähän mennessä ole käytetty. Hankekoot ovat olleet pieniä ja kiviaineksen kovuus nostaa TBM-porauksen kuluja.

”Toivoisimme löytävämme täältä yhteistyökumppaneita, joiden kanssa plasmalouhintaa voisi kehittää tunnelirakentamisessa. Tämä voisi avata meille uusia näkymiä”, kommentoi Kočiš ennen seminaarin alkua.

Hänen toiveidensa onnistumisesta ei ole mitään takeita, koska paikalla olleet perinteisten TBM-laitteiden valmistajat uskovat jyrsimen säätöjen tepsivän ilman plasmatekniikkaakin – jopa suomalaiskallioon.

Saksalaisesta Herrenknecht-yhtiöstä on tullut johtava tunneleiden porauksessa käytettyjen koneiden valmistaja. Kuva: Kalle Koponen

”Olennaista on se, miten tiheässä kovametallirullat ovat leikkauspäässä”, kiteyttää liiketoimintajohtaja Detlef Jordan Robbinsilta. Robbins on toimittanut porauskalustoa muun muassa Kanaalin tunneliin sekä Norjan lukuisiin vesi- ja kaasuvoimahankkeisiin.

Laitteisto pyörittää kymmeniä jyrsinrullia sisältävää leikkauspäätä kalliota vasten, jolloin se murenee sepeliksi.

Jopa 16 konetta tunnelia varten

Satametriset TBM-jättikoneet maksavat noin 30–50 miljoonaa euroa, ja niiden toimitusaika on noin vuosi. Finest Bay Area Development laskee, että Tallinna-tunnelia varten näitä koneita tarvittaisiin 12–16.

Alan johtava laitevalmistaja saksalainen Herrenknecht on toimittanut TBM-koneita sekä Gotthardin rautatietunnelin että Lontoon Crossrail-rautatietunnelin osaurakoihin.

Herrenknechtin liikennetunneliyksikön projektinjohtaja Gerhard Wehrmayer arvioi Vantaan seminaarissa, että kovaksi mainostettuun suomalaiseen kiviainekseen tepsii rouhintapään karheistaminen. Kovametallirullia asennetaan leikkauspäässä lähemmäs toisiaan.

”Jos se ei toimi, ainahan voidaan käyttää perinteistä menetelmää: porataan ja räjäytetään. Se vain on hitaampi vaihtoehto”, Wehrmayer sanoo.

Hitaampi vaihtoehto ei sovi Finest Bay Arean keulakuvan, pelikonkari Peter Vesterbackan sanavarastoon. Maanantain seminaarin tervetuliaispuheessa hän totesi pitkittyneitten urakoiden yleensä tarkoittavan myös kustannusten nousua.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Futurististinen ehdotus Tallinna-tunnelin louhimiseksi: Ensin kallio hajotetaan sähköllä, sitten tulee superpora – Voisiko tämä toimia?”

  1. Toimiva vaihtoehto ehto voisi olla myös millimetrin kokoiset angybirds bakteerit jotka söisivät kalliota ja ulostaisivat silkkaa vettä. Arvioisin, että tämä olisi kaikkein kustannustehokkain vaihtoehto. Voisin laatia asiasta selvityksen. Konsulttityön hinta oli luokkaa 15-20 milliä.

  2. MIksi näin wanhanaikainen tunnuli ? Tässä pitää kulkea se Hyperloop joka vie 30 minuutissa Helsingistä (vai oliko se 20 min )Tukholmaan.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi