Isoja infrahankkeita ei ole lisäbudjettiesityksessä – niistä päätetään vasta myöhemmin

Lisäbudjetti oli pettymys, jos joku odotti siltä päätöksiä isoista infrainvestoinneista.

E18-valtatien rakentamista Haminan kehätiellä. Kuvituskuva. Kuva: Juha Salminen.

Hallituksen tiistaina antaman lisätalousarvioesityksen infrahankkeet olivat normaaleja raide- ja tieliikenteen parannushankkeita. Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) mukaan suurista infrahankkeista päätetään erikseen.

”Muut yhteydet tulevat ratkaistavaksi myöhemmin”, Marin sanoi hallituksen lisätalousarvioesityksestä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Nyt tehdyistä ratkaisuista ei voi tehdä johtopäätöksiä tulevien nopeiden junayhteyksien kohtalosta. Niihin kuuluvat esimerkiksi nopeat Helsinki-Turku tai Helsinki-Tampere -raideyhteydet.

”Nyt päätettyihin hankkeisiin ei sisälly nopeita ratahankkeita itään, pohjoiseen ja länteen. Nämä laitetaan liikkeelle erillisellä päätöksellä ottaen huomioon kunkin hankkeen tämänhetkisen suunnittelutilanteen”, lisätalousarvioesityksessä sanotaan.

Kahdeksalle hankkeelle yhteensä 40 miljoonaa

Lisäbudjettiehdotuksessa yhteensä kahdeksan perusväylänpidon hanketta saa yhteensä 40 miljoonan euron korotuksen tälle vuodelle. Määräraha ehdotetaan seuraaviin hankkeisiin: Tampere–Seinäjoki -rataosalla turvalaitteiden uusiminen, Helsinki–Turku -radan peruskorjaus, Kokkola–Pietarsaari -rataosalla turvalaitteiden uusiminen, Oulun ratapihan peruskorjaus ja turvalaitteet, Akaan raakapuunkuormauspaikan rakentaminen, E18 Turun kehätien 2. vaihe Kausela–Kirismäki ja Helsinki–Pietari -radan sekä Saarijärvi–Haapajärvi -radan korjaaminen.

Perusväylänpidossa mainittujen hankkeiden kokonaiskustannus koko toteutusajalta on yhteensä 259 miljoona euroa.

Lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan rahoitusta liikenteen kehittämishankkeille yhteensä 352 miljoonan euron valtuutta ja 71 miljoonan euron määrärahaa.

Ehdotettavat hankkeet ovat Kouvola-Kotka/Hamina -radan parantaminen, Iisalmi–Ylivieska-rataosan sähköistys ja Iisalmen kolmioraide, Joensuun ratapihan parantaminen, valtatie 3 Hämeenkyrön ohitustie ja valtatie 8 Turku–Pori (Mynämäen ja Luvian ohituskaistat). Lisäksi Oulun meriväylän rakentamisvaltuutta korotetaan. Lisäksi Helsinki–Tampere -pääradan kehittämisen suunnitteluun ehdotetaan 11 miljoonan euron määrärahaa.

Nyt esitettyjen toimien jälkeen pelivaraa hallituskauden myöhempien liikennepanostusten liikkeelle laittamiseen jää yhteensä 800 miljoonaa euroa.

Rahaa uudistuotannosta purkamiseen

Lisätalousarvioehdotuksessa suunnataan rahoitusta myös Ara-asuntokannan kehittämiseen väetöään menettävillä alueilla.

Aran myöntämien purkuavustusten enimmäisvaltuutta ehdotetaan nostettavaksi 2 miljoonalla eurolla. Lisäksi purku- ja rajoitusakordien enimmäisvaltuutta ehdotetaan lisättävän 3 miljoonalla eurolla.

Vastaavasti erityisryhmien investointiavustuksia vähennettäisiin 5 miljoonalla eurolla. Investointiavustuksilla rahoitetaan muun muassa vanhusten pelveluasuntojen rakentamista ja opiskelija-asuntotuotantoa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Isoja infrahankkeita ei ole lisäbudjettiesityksessä – niistä päätetään vasta myöhemmin”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi