Vantaalle ei tule toista Jumboa – Kivistön kauppakeskushanke kaatui lopullisesti

Koronakriisi karkotti sijoittajan. Skanskan ja NCC:n esisopimus kauppakeskuksen rakentamisesta Vantaan Kivistöön raukeaa. Vielä viisi vuotta sitten Kivistöön suunniteltiin kauppakeskusta, joka olisi ollut suurempi kuin Jumbo.

Vantaan Kivistön juna-asemalle suunniteltiin uutta kauppakeskusta viisi vuotta.

Sitä pienennettiin, sitä muokattiin ja sitä siirrettiinkin pari kertaa. Siitä huolimatta viiden vuoden ponnistelujen jälkeen Vantaan Kivistön kauppakeskushanke ajoi lopulta karille.

Skanska ja NCC eivät rakenna Kivistöön mitään versiota kauppakeskuksesta.

Rakennusliikkeiden Vantaan kaupungin kanssa solmima esisopimus raukeaa ylihuomenna sunnuntaina.

Korona karkotti sijoittajan

Kivistön kauppakeskushanke kaatui lopulta siihen, etteivät Skanska ja NCC saaneet sille sijoittajaa.

Skanskan hankekehityksestä vastaava johtaja Antti Tuomainen kertoo, että rakennusliikkeillä oli itse asiassa aiesopimus sijoittajan kanssa jo viime syksynä, mutta koronakriisi sai sijoittajan vetäytymään.

Vielä alkukeväästä yhtiöt kävivät neuvotteluja.

Tuomaisen mukaan hankkeen kaatuminen harmittaa Skanskaa. Rakennusliikkeet olivat käyttäneet sen suunnitteluun vuosien varrella paljon aikaa ja rahaa.

Esisopimuksen rauetessa kaupunki palauttaa Skanskalle ja NCC:lle puolet näiden maksamasta noin 1,3 miljoonan euron etumaksusta.

”Katsoimme monta vaihtoehtoa ja viimeiseksi sitä, että kauppakeskus rakennettaisiin vaiheittain. Ainakaan ei voi sanoa, että emme yrittäneet. Silti ratkaisua ei saatu”, Tuomainen sanoo.

Vantaa miettii seuraavaa siirtoa

Seuraavaksi Vantaan kaupungin pitää päättää, mitä se tekee.

Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän mukaan kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee hankkeen jatkoa kesäkuun alussa.

”Kivistön kaupunkikeskustaa on suunniteltu useiden toimijoiden kanssa jo yli kahden vuosikymmenen ajan, joten luonnollisesti Vantaan kaupunki on harmissaan erityisesti kivistöläisten puolesta, että esisopimus raukeaa”, Penttilä sanoo.

Kauppakeskuksesta piti tulla isompi kuin Jumbo

Skanska, NCC, Kesko ja HOK-Elanto allekirjoittivat Kivistön kauppakeskuksen rakentamista koskevat esisopimukset joulukuussa 2015. Rakentamisen arvoksi arvioitiin 150-160 miljoonaa euroa.

Rakentamisen piti käynnistyä vuonna 2016.

Kivistön kauppakeskushanke oli Suomen suurimpia. Uudelle asuinalueelle, uuden juna-aseman kylkeen suunniteltiin kauppakeskusta, joka olisi toteutuessaan isompi kuin Jumbo.

Neliöitä piti tulla yhteensä 100 000, ja keskus rakennettaisiin kahdessa vaiheessa.

Vantaan piti myös sijoittaa kauppakeskukseen erilaisia julkisia palveluita, kuten terveysasema ja kirjasto. Jättikeskuksen oli tarkoitus tarjota monipuolisesti julkisia ja kaupallisia palveluita Kivistön uuden asuinalueen tuleville 30 000 asukkaalle.

Tuomaisen mukaan Kivistön kauppakeskukseen oli kyllä tulossa vuokralaisia, mutta alun perin suunniteltu kokoluokka oli alueen silloiseen ostovoimaan nähden liian suuri. Siksi vuonna 2018 kerrottiin, että kauppakeskuksen koko supistuu selvästi.

Kun alun perin ensimmäisessä vaiheessa piti rakentaa 60 000 neliötä, nyt rakennettaisiinkin enää 15 000 neliötä.

Kesäkuussa 2019 kerrottiin, että kaupunki aikoo purkaa tonttivarauksen kauppakeskuksen toisen osan osalta. Kauppakeskusta ei laajennettaisikaan, vaan laajennuksen tilalle tulisi tapahtuma-areena.

Paikallisia keskuksia tarvitaan tulevaisuudessakin

Mikä on perinteisten kauppakeskusten tulevaisuus ylipäänsä? Kannattaako niitä vielä rakentaa?

Antti Tuomaisen mukaan Kivistön kauppakeskuksessa niin kuin muissakin vastaavissa hankkeissa näkyy se, että liikkeiden yksikkökoot pienenevät. Ennen kauppakeskuksiin tehtiin isoja tiloja.

”Nyt vuokralaisia tulee keskuksiin enemmän, mikä lisää työmäärää. Ja elämyksiä pitää tietenkin olla”, Tuomainen sanoo.

Lopulta kauppakeskusinvestoinnin ratkaisee sijainti ja ostovoima.

Joka tapauksessa Tuomainen uskoo, että alueilla tarvitaan omia paikalliskeskuksia. Sellaisia, joissa on alueen asukkaiden tarvitsemat lähipalvelut. Hän uskoo, että sellainen Kivistöönkin on mahdollista saada rakennettua sitä mukaa, kun alueen asukasmäärä kasvaa.

”Me toivomme, että Vantaan kaupunki löytää jonkin ratkaisun niin, että Kivistöön saadaan palvelut”, Tuomainen sanoo.

Tätä artikkelia on kommentoitu 13 kertaa

13 vastausta artikkeliin “Vantaalle ei tule toista Jumboa – Kivistön kauppakeskushanke kaatui lopullisesti”

  1. Kerrataanpa faktat: Skanskalla oli yli viisi vuotta aikaa löytää hieman lisää vuokralaisia kehäradan päällä, kehän ja Hämeenlinnanväylän vieressä olevaan kauppakeskukseen, jossa ankkurit oli jo valmiina. Kerrataan vielä ankkuritkin: kaupan suuryksiköt ja Vantaan kaupungin julkisia palveluita (kirjasto, palvelupiste, terveysyksikkö). Ympärillä asui aluksi 5000 ihmistä, sitten 7000 ihmistä, nyt 13000 ihmistä ja muutaman vuoden sisällä jo lähemmäs 20000 ihmistä. Plus tietenkin kaikki ohiajavat ja Kehärata. Näistä lähtökohdista Skanskan hankekehittäjät ähräsi ja tuhrasi kasan vaihtelevia selityksiä, milloin vuokrausaste, milloin Tripla yllätti, nyt yllätti Korona. Sopimus päästään nyt kivistöläisten iloksi polttamaan kokossa raukeavan sopimuksen myötä. Sopimustakin jatkettiin kaupungin käsittämättömällä pitkämielisyydellä monta kertaa, vaikka torimummotkin jo näki että nämä luuserit eivät saa myytyä hanketta mihinkään suuntaan. Skanska on surkea ja epäluotettava b-luokan hankekehityskumppani – välttäkää. Se on se oppi tässä.

    1. Pikkuhiljaa alkaa rakennuttajille valkenemaan, että turhilla arvokehitystoivella on lyhyet jäljet, kun asukkaat elävät kuitenkin vain omalla nettotaloudellaan. Asuntojen arvonnousua tapahtuu vain helsingin kantakaupungin reuna-alueilla, eikä kehyskaupunkien helsinkiin suuntautuvalla mukavuustyömatka-autoiluun perustuvaan rakentamisen puolentunnin autoilun etäisyyteen..Helsinkiläiset asukkaat eivät vaan siedä muiden aiheuttamia haittoja asuinympäristöönsä. Jänkhällä on runsaasti arvottomia asuntoja ja epäonnistuneita voiton tavoittelijoita, joille tulo omalla autolla Helsinkiin tullee jatkossa kalliiksi.

      1. >mukavuustyömatka-autoilu
        >eivät vaan siedä muiden

        Olen helsinkiläinen autonomistaja, joka ei aio kulkuneuvostaan luopua vaikka koko Internetin viherjukkalauma ulvoisi täysillä. Ikävystyttääkö?

      2. Mukavuusautoilu.. Oletko huomannut, että esim rakennusalalla toimihenkilöhommissa vaaditaan usein auton käyttöä jos meinaa keritä työpäivän aikana useammalle työmaalle. Olet varmaan niitä hampuusisuunnittelijoita jotka lipittävät lattea punavuoressa ja piirtelevät mitä sattuu.

    2. Eiköhän Skanska ole myynyt asuntoja ison nipun Kivistöstä tulevilla hyvillä palveluilla, tulee kauppakeskus ja kaikki. Jos lupaukset tulee Suomesta ja päätökset Ruotsista niin lopputulos on tämä. Korona, ah tuo ihana tekosyy.

  2. hienoa että purkautui. Oli ennakoitavissa alueen asukkaille jo pitkään. Harmi että tässä jutussa ei mainita uutta, paljon järkevämmän kokoista ”ostarityyppistä” keskusta jota kesko ja hok-elanto suunnitteelvat yhdessä sekä rahoittajina että vuokraisäntinä, ja jonka suunnittelu on jo pitkällä. Paikalle tulisi K supermarket, S-market, Lidl, Kirjastolle ja terveyskeskukselle tilat sekä lisää tilaa kaupoille ja ravintoloille. https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1808557

  3. Mikäköhän vika on pienemmissä yksiköissä ja/tai kivijalkaliiketiloissa?

    1. Ei mitään sinänsä. Eivät vain tule suurempien yksikkökustannuksien takia menestymään yhtään sen paremmin kuin aiemminkaan. Kas kun syynsä siihenkin oli, että kuolivat jo yhteen kertaan pois vaikka kaupan suuret yksiköt jatkoivat voittokulkuaan.

  4. Jokainen alueelle rakentanut tai rakentava on luvannut mainoksissaan hyvät palvelut. Nyt asukkaat hakemaan ylisuuria asunto/vuokra hintoja pienemmiksi. Huijauksen makua rakennusliikkeiltä.

  5. Skanskalla varmaan ajateltiin, että Lippulaivan työmaalla on tällähetkellä riittävästi tekemistä, joten ei ehdi, kun metroasemiakin samalla tehdään.
    Citycon tuskin on/oli halukas lähtemään operaattoriksi tuollaiseen ei kenenkään maalla olevalle Kivistön kulmalle.
    Kannelmäen Kauppakeskus Kaari on ja oli kanssa yksi kehityskohde. Ei oikein tuota kuin tuo Prisma ja muu talo yskii. ”Pientä” kikkailuakin oli havaittavissa kun tuota tehtiin ja luotiin, taisi joku tai jotkut käydä oikeudessakin Skanskalta ja SOK /HOK-Elannolta. Googlella löytyy;)
    Lehto rakensi Lippulaivan väliaikais-kauppakeskuksen Pikkulaivan Espooseen. Miksei tällaista vastaavaa ole voitu tehdä Kivistöön? Haloo Kesko ja SOK!

  6. Tämä on pelkästään hyvä uutinen! Todella hyvä, ettei sitä keskusta tule. Olen ihmetellyt koko ajan sitä, miten Vantaalla ”oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee”, eli samaan aikaan ollaan puuhaavinaan tulevaisuuden ekologista uutta kaupunginosaa, mutta sitten tehdään täysin menneen maailman ratkaisua: jättimäistä yksityisautoilun varassa toimivaa kauppakeskushelvettiä! Nytpä se ongelma ratkesi.

    Ottakaa mallia uutta ratkaisua varten Milanosta Galleria degli Uffizista. Voisiko sen pohjalta tehdä modernin sovelluksen, jossa puolilämpien, katettujen kauppakäytävien yläpuolella olisi asuntoja? Sellainen toisi ihan uudella tavalla paremmat jalankulkuolosuhteet, mutta ei maksaisi maltaita. Olisi kiva shoppailla, kun pysyy patiinit kuivana. Ja voisi tehdä vähän maltillisemman kokoisena, sovitettuna Kivistön mittakaavaan.

    1. >jättimäistä yksityisautoilun varassa toimivaa kauppakeskushelvettiä

      Nämä helveteiksi kutsumasi ovat ehdottomasti mukavimpia ja nopeimpia asioida, ja ovatkin juuri siksi kannattavuus- ja suositummuisuustilastojen kärjessä vuosi vuoden jälkeen. Mutta sehän nyt ei teitä ideologisesti virittyneitä viherhömppääjiä tietenkään kiinnosta, koska unelma ja #nytonpakko 😀

  7. Viherhömpöttäjien paratiisissa autoilijan verotus on 110 % ja kansalaisten itseistarkotuksena punaviinipäissään punavuoressa jopolla ajelu.

Vastaa