Liipolan tunneli nousee pituudessa nelossijalle – Lahden eteläinen kehätie loppusuoralla

Uuden eteläisen kehätien on määrä avautua kuluvan vuoden lopulla.

Lahdessa Liipolan kaupunginosassa on rakennettu viime vuodet Suomen neljänneksi pisintä maantietunnelia. Se on samalla Lahden eteläisen kehätien kallein ja merkittävin yksittäinen kohde.

Liipolan tunneli on valmistuttuaan 930 metriä pitkä. Tunnelin rakennustyöt aloitettiin vuonna 2018 ja tunneli kostuu kahdesta 10,5 metrin päässä toisistaan sijaitsevista ajoneuvotunnelista, joiden välissä kulkee erillinen pienempi huoltokäytävä. Se mahdollistaa huoltotoimenpiteet monessa tapauksessa ilman tunneliputken tai kaistan sulkemista. Huoltokäytävään kuljetaan liikennettä häiritsemättä erillisen kulkuyhteyden kautta.

”Hankkeessa on käyty tarkkaan läpi aiempien pitkien tunneleiden rakentamista ja käyttöönottoa. Samalla on pyritty ottamaan opiksi muista hankkeista”, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.

Kehätien on määrä avautua vuoden lopulla. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 275 miljoonaa euroa. Urakoitsijoita ovat olleet Destia, Valtari-allianssi sekä Suomen Maastorakentajat.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Liipolan tunneli nousee pituudessa nelossijalle – Lahden eteläinen kehätie loppusuoralla”

Jätä kommentti