Kruunusillat-allianssi siirtyy toteutusvaiheeseen

Kruunusillat-allianssi siirtyy maanantaina 1. marraskuuta toteutusvaiheeseen. Allianssihankkeen vaiheita ovat kehitysvaihe ja toteutusvaihe.

Havainnekuva Hakaniemensillasta. Kuva: Kruunusillat-allianssi

Kehitysvaiheessa sopimusosapuolet suunnittelevat yhdessä hankkeen sisällön ja toteutuksen sekä määrittävät sen tavoitekustannuksen ja kannustinjärjestelmän. Toteutusvaiheessa rakennetaan, vaikka myös suunnittelutyö jatkuu toteutusvaiheessa.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Noin 1200 metrin pituisesta Kruunuvuorensillasta tulee Suomen pisin silta.

Yhteyden muu rakentaminen, mukaan lukien Nihdin ja Hakaniemen välinen Merihaansilta, tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi, NRC Group Finland, Ramboll Finland, Sweco Infra & Rail ja Sitowise. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi ja Kreate.

Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa niin sanotun Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kruunusillat-allianssi siirtyy toteutusvaiheeseen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat