Kokeile kuukausi maksutta

Väyläkartoituksen teknologioita kehitettiin hankkeessa – nyt on käynnistymässä koko tiestön ja pääkatuverkoston 3D-aineiston kerääminen

Teitä ja pääkatuverkostoa kartoitetaan yli 50 000 kilometrin pituudelta.

Pointcloud-hankkeessa laserkeilausta sovellettiin metsien, kaupunkien ja väylien, kuten teiden, sähkölinjojen ja jokien, 3D-mallinnukseen. Kuva: Maanmittauslaitos

Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa Combat/Pointcloud-tutkimushankkeessa laserkeilattiin kohteita ja tehtiin niistä tarkkoja 3D-mallinnuksia.

Kuusivuotisessa hankkeessa mallinnettiin ensi kertaa kohteita, joita Suomessa ei ole ennen kartoitettu näin tarkasti. Laserkeilausta sovellettiin metsien, kaupunkien ja väylien, kuten teiden, sähkölinjojen ja jokien, 3D-mallinnukseen.

Väylien kuntokartoitusta pilotoitiin laserkeilaimella varustetulla autolla. Suomessa on alkamassa tarkan 3D-aineiston kerääminen koko Suomen tiestöstä ja pääkatuverkostosta, yhteensä noin 50 000 km:n pituudelta.

Aineistosta voidaan tehdä tarkkaa tien ja sen ympäristön kartoitusta ja kuntoarviointia. Esimerkiksi teiden päällysteet voidaan tunnistaa aineistosta aiempaa tarkemmin.

”Kehitimme hankkeen aikana väyläkartoitusteknologioita eteenpäin, jonka tuloksena niitä päästään soveltamaan käytännön tasolla teiden kunnon inventoinnissa ja ylläpidon optimoinnissa”, kertoo professori Hannu Hyyppä Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen instituutista.

Hankkeeseen osallistui Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n, Aalto-yliopiston, Turun yliopiston ja Oulun yliopiston tutkijoita.

Tutkijat rakensivat itse laitteita

Mallinnuksia tehtiin myös hankkeessa kehitetyllä omalla monikanavaisella laserkeilausjärjestelmällä, joka tuottaa kohteestaan aiempaa yksityiskohtaisempaa tietoa.

Tutkijat rakensivat itse tarvitsemiaan monikanavalaserkeilauslaitteita, joilla ympäristöä kuvattiin mönkijästä, helikopterista ja autosta sekä selkäreppurversiolla maastossa kävellen.

Ympäristön 3D-mallintamista varten Paikkatietokeskuksen ja yliopistojen tutkijat tuottivat algoritmeja, jotka tunnistavat puiden runkoja, kaupungin maankäyttöä tai sähkölinjojen johtimia.

Pointcloud-hanke on tiedotteen mukaan edistänyt monikanavalaserkeilauksen ja 3D-mallinnuksen hyödyntämistä Suomessa. Yksi hankkeen tehtävistä oli osaamisen ja oppien siirtäminen Suomessa eteenpäin uusille hyödyntäjille.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Väyläkartoituksen teknologioita kehitettiin hankkeessa – nyt on käynnistymässä koko tiestön ja pääkatuverkoston 3D-aineiston kerääminen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat