Tuotevalitsimella tehokkuutta tilaus-toimitusketjuun

Tietoa kirjoittajasta Mikko Särkikangas, e21 Solutions
Mikolla on 20 vuoden kokemus verkkopalveluiden tuottamisesta teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksille. Hän toimii myyntijohtajana e21 Solutions Oy:ssä, joka kasvattaa yritysten liiketoimintaa automatisoimalla ja digitalisoimalla myynnin prosesseja, rakentamalla verkkokauppoja ja helpottamalla tuotetiedon hallintaa. www.e21.fi
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Rakennustuoteteollisuudessa yksi myynnin suurimpia haasteita se, että tarjottava ratkaisu suunnitellaan lähes aina alusta lähtien käyttökohteen mukaan. Käyttökohteet vaihtelevat yksittäisistä asunnoista erilaisiin kauppa- ja liiketiloihin niistä edelleen valtaviin logistiikkahalleihin. Ratkaisujen suunnittelu ilman automatisoituja työkaluja vaatii niin myynniltä kuin asiakkaalta paljon aikaa ja resursseja. Jos tietoa joutuu hakemaan käsin eri lähteistä, voi virheidenkin määrä olla suuri.

 

Tuhansien nimikkeiden valikoima on siunaus ja kirous

Alan asiakkaiden (ja käyttökohteiden) vaatimukset vaihtelevat merkittävästi turvallisuuden, tunnelman ja energiatehokkuuden mukaan, materiaaleja ja muotovaihtoehtoja unohtamatta. Tämä edellyttää toimittajalta laajaa tuotevalikoimaa, josta on mahdollista suunnitella ja toteuttaa asiakkaan haluama ratkaisu. Eli mitä suurempi valikoima, sitä mielenkiintoisempia ja houkuttelevampia ratkaisuja toimittaja voi tarjota.

Kolikon kääntöpuoli on se, että ratkaisujen konfigurointi on työlästä ja aikaa vievää hommaa, joka kuormittaa sekä myyntiä että asiakasta. Ja jos myynti ei pysty kerralla tuottamaan yksiselitteistä ratkaisua, saattaa myös tuotannolla kulua aikaa tarkentavien lisäselvitysten tekemiseen. Näin tilaus-toimitusketjusta muodostuu pitkä ja monisäikeinen prosessi.

 

Tuotevalitsin helpottaa ratkaisun konfigurointia ja tehostaa myyntiä

Verkkopalveluun yhdistetty Tuotevalitsin-ratkaisu mahdollistaa sen, että asiakas voi aloittaa ostoprosessin ja tuotevalinnan itsenäisesti, missä ja milloin tahansa. Käyttökohteen ja tekniset vaatimukset huomioiva Tuotevalitsin ohjaa asiakkaan ja myyjän työtä. Se neuvoo askel askeleelta eri vaihtoehtojen valinnassa ja poistaa automaattisesti epäsopivat vaihtoehdot. Näin lopputuloksena on yksiselitteinen ratkaisu sekä asiakkaalle että myyjälle. Myynti voi keskittyä lisäarvon tuottamiseen, kun aika ei kulu kohtuuttomasti tekniseen tuotevalintaan. Samalla tuotanto saa tarkat tiedot tuotettavasta ratkaisusta. Näin kaikilla on yhtenevä näkemys toteutuksesta.

 

Case SNEP Linear tuotevalitsin: Yksiselitteinen ratkaisu läpi tilaus-tuotantoprosessin

Purso Valaistusjärjestelmät halusi tehostaa omaa tilaus-toimitusketjuaan. Päädyimme yhdessä siihen, että Tuotevalitsin tarjoaa ratkaisun tavoitteeseen. Tuotevalitsimen avulla myös asiakaspalvelu paranee, myynnin tuotevalinta nopeutuu ja tarjoustyö tehostuu.

Linear-tuotevalitsimen avulla asiakas voi räätälöidä kohteeseen ja tilaan sopivan yksilöllisen valaistusratkaisun. Tuotevalitsin suunniteltiin yhteistyössä myynnin ja tuotannon kanssa, joten samalla huomiotiin koko tarjous-tilaus-toimitusprosessi. Ratkaisu on ollut helppo ottaa käyttöön, kun sen toiminta ja tarkoitus on tullut tutuksi jo suunnitteluvaiheessa tehdyn prototyypin kautta.

Tuotevalitsin on hyvä esimerkki teollisuuden uusista digitaalisista ratkaisuista ja niiden tarjoamista käytännön hyödyistä. Ratkaisu tehostaa asiakkaan kanssa tehtävää työtä, vähentää virheitä ja lyhentää läpimenoaikoja. Samalla asiakaskokemus paranee. SNEPin tapauksessa niin asiakkaat kuin omat myyjätkin ovat olleet äärimmäisen tyytyväisiä uuteen palveluun. Uudistus kannustaa kehittämään lisää työkaluja myynnin digitalisointiin.

 

Jos myynnin digitalisointi kiinnostaa, niin varaa meiltä maksuton Digisparraus tai 15 minuutin etätapaaminen!

 

Yhteistyöterveisin,

 

Mikko Särkikangas

Myyntijohtaja, partneri

www.e21.fi

 

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi