Riihimäen ja Tampereen välisellä radalla havaittiin harvinaisia vikoja

Liikennevirasto on havainnut viime viikkojen normaaleissa ratakiskojen tarkastuksissa niin sanottuja vierintäväsymissäröjä pääradalla Riihimäen ja Tampereen välillä. Vikoja on radalla vajaassa 20 kohdassa. Vierintäväsymissärö on kokonaan uusi vikatyyppi ratakiskoissa Suomessa. Liikennevirasto aloittaa kiskojen vaihtotyöt nopeasti, ja töiden lasketaan kestävän 2–3 viikkoa. Yhteensä ratakiskoa vaihdetaan runsaat 9 kilometriä.

Lujabetoni toimittaa ratapölkkyjä Liikennevirastolle

Liikennevirasto ja Lujabetoni Oy ovat tehneet sopimuksen betoniratapölkkyjen toimituksista. Lujabetonin ratapölkkyjä käytetään vuosina 2014–2015 pääasiassa kahteen isoon radan kunnostushankkeeseen. Kokkola–Ylivieska-kaksoisraide rakennetaan vuoteen 2017 mennessä siten, että vuonna 2013 aloitettu ratapölkkyjen asennus jatkuu vuosina 2014 ja 2015 kolmena erillisenä urakkana. Kontiomäki–Oulu-rataosuuden päällysrakenne uusitaan kokonaan vuosina 2014–2017.

Gasumin ensimmäinen kaasuterminaali Poriin

Kaasuyhtiö Gasum on valinnut ensimmäisen nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuontiterminaalinsa sijoituspaikaksi Porin. Investointipäätöstä ei kuitenkaan ole vielä tehty, vaan Gasum on jättänyt hakemuksen työ- ja elinkeinoministeriöön investointituesta. Tavoitteena on, että rakennustyöt käynnistyisivät jo tänä vuonna. Terminaali valmistuisi syksyllä 2016.