Kokeile kuukausi maksutta

Uusiutuvia energiamuotoja koskeva vaatimus poistettiin rakentamisen uusista energiamääräyksistä

Ympäristöministeriö on 30. maaliskuuta antanut uudet rakentamisen energiamääräykset. Määräykset koskevat vain uudisrakentamista, ja niiden tuoma keskeinen ja myös suurin muutos on siirtyminen kokonaisenergiatarkasteluun. Uusiutuvia energiamuotoja koskeva vaatimus poistui lausuntokierroksen jälkeen, sähkön energiakerrointa laskettiin ja pienille taloille myönnettiin lisähelpotusta. Myöskään tiiviysmittauksista ei tule pakollisia. Uudet määräykset tulevat voimaan 1.7.2012.

Ympäristöministeriö on 30. maaliskuuta antanut uudet rakentamisen energiamääräykset. Määräykset koskevat vain uudisrakentamista, ja niiden tuoma keskeinen ja myös suurin muutos on siirtyminen kokonaisenergiatarkasteluun. Uusiutuvia energiamuotoja koskeva vaatimus poistui lausuntokierroksen jälkeen, sähkön energiakerrointa laskettiin ja pienille taloille myönnettiin lisähelpotusta. Myöskään tiiviysmittauksista ei tule pakollisia. Uudet määräykset tulevat voimaan 1.7.2012.

image

Siirtyminen kokonaisenergiatarkasteluun tarkoittaa käytännössä sitä, että rakennuksen kokonaisenergiankulutukselle määrätään rakennustyyppikohtainen yläraja, joka ilmaistaan niin sanotulla E-luvulla eli energiakertoimella.

”Kyseessä on historiallinen siirtymä: tämän jäsentämistavan muutoksen myötä määräystemme rakenne muuttuu yleiseurooppalaiseksi. Muutos myös mahdollistaa paremmin vaiheittaisen siirtymisen kohti EU-direktiivien edellyttämää lähes nollaenergiarakentamista”, asuntoministeri Jan Vapaavuori sanoo uusista rakentamisen energiamääräyksistä.

Kokonaisenergiatarkastelu koskee kaikkea rakennuksessa tapahtuvaa energiankulutusta. Kokonaisenergiatarkastelussa otetaan huomioon myös tekijät, kuten esimerkiksi ilmanvaihto, valaistus ja lämmin vesi, jotka riippuvat rakennuksen käyttötarkoituksesta ja suunnitteluratkaisusta. Kokonaisenergiatarkastelu tehdään rakennuksen standardikäytöllä, mikä tarkoittaa, ettei käyttäjien vaihtelevia kulutustottumuksia oteta huomioon.

Ministeri Vapaavuoren mukaan uudet määräykset oli tarkoitus antaa jo joulukuussa, mutta lausuntokierroksen jälkeen ministeriössä haluttiin paneutua huolella annettuun palautteeseen ja tätä varteen otettiin kunnon aikalisä. Isoimmat muutokset lausuntokierroksella nähtyyn esitykseen kohdistuvat vaatimuksiin uusiutuvien energiamuotojen käytöstä ja sähkön energiakertoimeen, jota pudotettiin 2,0:sta 1,7:ään.

Selkeästi vaikein kohta lausunnolla olleissa määräyksissä oli asuntoministerin mukaan erillinen vaatimus uusiutuvien energiamuotojen käytöstä, joka koettiin vaikeaksi ja hankalaksi. Tätä pohdittiin eniten myös ympäristöministeriössä. Lopulta vaatimus poistettiin ja siirrettiin tuleviin määräyksiin. Myös sähkön käytölle asetettuja rajoja lievennettiin muun muassa alentamalla sähkön energiakerrointa.

”Tavoitteemme on kannustaa kaukolämmön pariin sen vaikutuspiirissä olevat kiinteistöt ja käyttämään uusiutuvia energiamuotoja siellä, missä kaukolämpöä ei ole tarjolla. Alkuperäinen esitys olisi ollut liian tyly sähkölämmityksen osalta. Lopputuloshan ei voi olla, että sähkölämmitys poistetaan vaihtoehdoista kokonaan. Etenkin pienemmissä taloissa lämmitysinvestoinnin kustannukset olisivat nousseet kohtuuttomiksi. Sen vuoksi sekä sähkön energiakerrointa madallettiin että teimme ylimääräisen helpotuksen pienille asuintaloille”, Vapaavuori toteaa.

Suunnittelun ja rakennusvalvonnan rooli korostuvat

Rakentamismääräysten uudistuksella halutaan ohjata sekä energiansäästöön että päästöjen vähentämiseen. Määräysten tiukennus tarkoittaa keskimäärin 20 prosentin parannusta nykyisten määräysten vaatimaan energiatehokkuuteen.

Kokonaisenergiatarkastelu koskee kaikkea rakennuksessa tapahtuvaa energiankulutusta, eli siinä otetaan huomioon lämmityksen lisäksi muun muassa ilmanvaihto, valaistus ja lämmin vesi. Riittävän pieneen E-lukuun on mahdollista päästä useilla erilaisilla tavoilla. Esimerkiksi suorassa sähkölämmityksessä oleva matalaenergiatasoinen, takalla varustettu pientalo täyttää vaatimukset.

Kokonaisenergiatarkasteluun siirtymisen vuoksi suunnittelun vastuu korostuu ja esimerkiksi pääsuunnittelijan rooli on entistä keskeisempi. Muutos lisääkin merkittävästi suunnittelun vapautta. Vapaavuori ei ole kuitenkaan huolissaan sen suhteen, etteikö laskelmia osattaisi tehdä.

”Vastaavankaltaisia määräyksiä on otettu muuallakin Euroopassa käyttöön. En usko, etteikö suomalainenkin suunnittelija selviäisi uusista haasteista. Kokonaisenergiatarkastelun avulla siirrymme pois yksityiskohdista. Tämä on yleiseurooppalainen käytäntö ja se mahdollistaa eri vaihtoehdot sekä kannustaa luovuuteen. Kun vapausasteita lisätään niin myös luovuus ja innovaatiot lisääntyvät”, Vapaavuori sanoo.

Uudistus vie Vapaavuoren mukaan rakennusten energiatehokkuussuunnittelun uudelle tasolle ja samalla kannustaa koko rakennusalaa kehittymään. Uudet määräykset luovat täten myös edellytykset rakentamisen laadun paranemiselle.

Sen sijaan rakennusvalvonnan osalta on odotettavissa skarppausta. Kun maailma muuttuu, korostuu rakennusvalvonnan osaaminen. Isommissa kaupungeissa resurssit riittänevät, mutta pienemmissä kunnissa, jossa ei ehkä ole edes täyspäiväistä rakennusvalvontaa, olisi Vapaavuoren mukaan syytä vakavasti harkita useamman kunnan rakennusvalvontojen yhdistäminen resurssien riittävyyden varmistamiseksi.

”Eiväthän uudistukset suinkaan tähän vielä lopu. Monesta eri syystä lisää on tulossa ja osaamista vaaditaan kaikilla tasoilla aiempaa enemmän”, Vapaavuori korostaa.

Kaikki energiatehokkuusvaatimukset ehdotetaan koottavaksi yhteen määräyskokoelman osaan D3. Siihen siirretään myös aikaisemmat energiatehokkuusvaatimukset osista C3 ja D2. Rakennuksen lämpöhäviöiden tasauslaskelma siirretään osaan D3. Määräyskokoelman osa C3 ehdotetaan kumottavaksi kokonaan sen yhdistyttyä D3:een.

Suomen rakentamismääräyskokoelman osa D3 Rakennusten energiatehokkuus annetaan maankäyttö- ja rakennuslain (132/199) 13 §:n mukaisesti ympäristöministeriön asetuksena. Määräykset ja ohjeet julkaistaan Suomen rakentamismääräyskokoelmassa.

Keskeiset muutokset energiamääräyksiin lausuntokierroksen jälkeen:

  • Voimaantulo vasta 1.7.2011
  • Sähkön energiakerroin 2,0 -> 1,7
  • Uusiutuvaa energiaa koskeva vaatimus siirrettiin seuraavaan määräysuudistukseen
  • Pienille pientaloille lisähelpotus
  • Loma-asuntojen vaatimuksia on lievennetty
  • Ilma-ilmalämpöpumppu otetaan huomioon

 

Loma-asunnoissa kolme eri kategoriaa

Vapaavuoren mukaan oma ponnistuksensa olivat loma-asunnot, jotka on nyt jaettu kolmeen eri kategoriaan:

  • Ei ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut loma-asunnot, joille ei aseteta energiavaatimuksia
  • Ammattimaiseen käyttöön tarkoitetut loma-asunnot, joilta vaaditaan nykytasoa
  • Ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut loma-asunnot, joilta vaaditaan vuoden 2007 määräystasoa

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Uusiutuvia energiamuotoja koskeva vaatimus poistettiin rakentamisen uusista energiamääräyksistä”

  1. Onhan sitä Energiatehokkuusdirektiivin vaatimusta kohti edettävä, mutta miksi silti on pakko vedättää?. YM:n muistiossa 28.3 ja Vapaavuoren julkilausumassa vähätellään valtavan suunnittelun kasvun, energiatehokkuussuunnittelijan osaamisvaatimusten, koulutustarpeiden ja energialaskennan (E-luku, Energialuokka, todellisen käyttöön liittyvät laskelmat eri vaiheissa,) kustannusmerkitystä. Muistiossa tuodaan myös esiin Aalto-yliopiston (Arto Saari) laskelmat, missä väitetään, että investointikustannuksia alentavat tehokkaampi LTO ja energiatehokkaammat rakenteet (oikeasti toisin päin!).

  2. Maltti olisi ollut edelleen valttia, eikä piiruakaan eurodirektiivien tavoitteita vauhdikkaammin olisi tarpeen Suomen ilmasto-olosuhteissa edetä. Kiire näkyy kuitenkin olevan hoitaa asia pois vaalien alta, mutta määräysten perustelut kyllä ontuvat, vedätystä totta tosiaan. Siitä sitä vaan asetuksella runtataan asia eteenpäin ja peukaloidaan energiamuotokertoimia.

  3. Niinhän se näyttää olevan, että kun tuulienergia laitetaan sähköjohtoon, siihen tulee jostakin valtava päästökuormitus. Vastaavasti kun hiilivoima laitetaan kaukolämpöputkeen, hiilipäästöt poistuvat kuin taikaiskusta! Ministeriön mielestä energian siirtotapa vaikuttaa päästöihin eikä tuotanto, ja vieläpä niin että todelliset päästöt heittävät kuperkeikkaa.

  4. Kun ensin lopetetaan Suomesta teollisuus, niin sitten on vuorossa myös rakentamisen lopettaminen. Mitähän tämä eurooppalaistuminen merkitsee, kun Britanniassa mietitään, laitetaanko asuntoihin jo lasi (ennen pleksi) tai jopa toinen lasi ja Suomessa vaaditaan jo nyt neljäs lasikerros ikkunoihin.

    Itse ostan täysin vihreätä sähköä (tuulivoima ja vesivoima) ja silti hinta nousee samalla tavalla kuin muutkin hinnat vaikka näitä pitäisi suosia. Missä on se todellinen ohjaus uusiutuvien energiamuotojen käyttöön esim. verotuksen muodossa? Minulle ei oikein riitä tieto siitä, että energiakauppiaat saavat aiheettomat windfall-voitot ja minä maksan ne.

    Naantalin koerakennuskohteessa oli laskettu uusien energiamääräysten mukaisten ”passiivitalojen” lisäkustannukset, jotka olivat 30 %!! Eli tässä asiassa on valtakunnan päättäjien taholta sama valehtelu, kuin haja-asutusalueiden jätevesiasioissakin: muistan kun Enestam sanoi, että jätevesijärjestelmät maksavat 3000-4000 euroa! Meillä päin kallein yksittäiseen omakotitaloon asennettu jätevesijärjestelmä maksoi 18.000 euroa! Halvimmatkin ovat maksaneet yli 10.000 eli suuruusluokkaero on merkittävä. Samalla tavalla nyt sanotaan, että passiivitalon lisäkustannus olisi vain 5 – 7 %, kun se siis todellisuudessa on 30 %. Kuka nämä kustannukset maksaa ja missä ajassa ne saadaan vähenevinä käyttökustannuksina takaisin?

    1. Sen verran mitä päivätyökseni lasken toimitalojen kustannuksia, kummastelen, että ne vaatimusten tiukentuessa 20 %:lla alenisivat (Ympäristöministeriön kalvosetti). Oikeasti suunnittelukustannukset kasvavat + 30…40 % , materiaalikustannukset + 1…6 % ja työkustannukset + 2…8 %. Ainoaksi selitykseksi jää näkymätön kustannuskerroin (0,90 – 0,95), millä todelliset kustannukset on kerrottu, että päästy kokonaiskustannusten alenemiseen.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat