Kokeile kuukausi maksutta

Portaali palvelee asukasmuutosten hallintaa

 Asunnon ostajat haluavat vaikuttaa yhä enemmän ostamansa asunnon varusteluun ja pinta-materiaaleihin.

 Asunnon ostajat haluavat vaikuttaa yhä enemmän ostamansa asunnon varusteluun ja pinta-materiaaleihin.

Rakennusliikkeen kannalta iso tehokkuuskysymys on näiden muutosten hallinta hankinnoissa ja työmaan logistiikassa. Rakennus- ja kiinteistöalan ratkaisuihin keskittynyt tietotekniikkayhtiö Evianet Solutions on kehittänyt internetportaalin, jonka avulla rakennusliike ja asunnonostaja voivat kommunikoida keskenään. Teknologia on räätälöity Skanskalle asukasportaali-nimiseksi palveluksi.

Asunnonostaja saa käyttäjätunnuksen, virtuaaliavaimen, jolla hän pääsee kirjautumaan sisään siihen asuntokohteeseen, josta on asunnon ostanut. Hän näkee oman asuntonsa pohjakuvat ja pystyy tekemään varuste-, kaluste- ja pintamateriaalivalintoja esillä olevien näytteiden perusteella. Hintalaskuri kertoo, mitä tehdyt valinnat maksavat. Portaalin kautta asiakas voi pyytää myös tarjousta rakennusliikkeen antamien valintojen ulkopuolisista lisätöistä tai esittää kysymyksiä vastaavalle mestarille.

Järjestelmän hienous on siinä, että tehdyt päätökset välittyvät yhteiseen tietokantaan työmaanohjauksen ja hankinnan järjestelmien kanssa. Kaikki asukkaan tekemät valinnat välittyvät siis tietokannan hallintatyökalun avulla niihin järjestelmiin, joka ovat  muutostöiden kannalta olennaisia. Näin varmistetaan myös, että tiedot muutoksista ovat ajan tasalla, eivätkä hajallaan monessa erillisessä järjestelmässä.

”Tämän hallintatyökalun luominen on ollut se isoin ja vaativin juttu”,  Evianet Solutionsin toimitusjohtaja Erkki Ruuska sanoo.

Useita sovellusalueita

Evianet Solution kehittää perusteknologiaa jatkuvasti. Tulevaisuudessa asukasportaaliin voidaan liittää esimerkiksi 3D-tilamalleja. Portaalia voidaan hyödyntää myös jo valmistuneessa kohteessa taloyhtiön hoidon ja hallinnan työkaluna.

Yksi jo käytössä oleva portaalien sovellusalue ovat isot kiinteistöt, esimerkiksi yrityspuistot tai kauppakeskukset. Kampin kauppakeskuksessa on käytössä samaan perusteknologiaan pohjautuva palveluportaali kiinteistönomistajan ja vuokralaisten  välisen tiedonhallinnan apuna.

Ruuska näkee tulevaisuuden isona käyttöalueena työmaan logistiikanhallinnan. Evianetilla on referenssinä Kampin työmaan logistiikkajärjestelmä. Ruuska uskoo, että isoilla mutkikkailla työmailla tehokas ”lennonjohto” on välttämättömyys. Lisää hyötyjä saadaan, kun siihen verkotetaan hankinnan ja toiminnanohjauksen järjestelmät.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Portaali palvelee asukasmuutosten hallintaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat