Kehäradan toteuttamisen valmistelua jatketaan

Vantaan kaupunki ja Ratahallintokeskus vievät Kehäradan suunnittelua eteenpäin. Ratahallintokeskus ja Vantaan kaupunki allekirjoittavat aiesopimuksen koskien Kehäradan suunnittelua ja rakentamista. Ratasuunnittelu, jossa määritetään radan rakentamiseen lunastettavat alueet alkaa kesällä 2007.

 

Vantaan kaupunki ja Ratahallintokeskus vievät Kehäradan suunnittelua eteenpäin. Ratahallintokeskus ja Vantaan kaupunki allekirjoittavat aiesopimuksen koskien Kehäradan suunnittelua ja rakentamista. Ratasuunnittelu, jossa määritetään radan rakentamiseen lunastettavat alueet alkaa kesällä 2007.

 

Vantaan kaupungilla on käynnissä alueiden asemakaavoitus. Hallituksen kehyspäätöksen mukaan Kehäradan rakentaminen alkaisi vuonna 2009.

Ratahallintokeskus ja Vantaan kaupunki jatkavat Kehäradan tehokkaan toteutuksen valmistelua. Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry:n kanssa on käynnistetty nk. hankintaklinikka, jossa avoimessa vuorovaikutuksessa eri osapuolten kesken etsitään tehokkaita toteutuskeinoja ja toteutusaikataulua markkinatilanne huomioon ottaen.

Kehäradan toteuttaminen on sisältynyt hallituksen kehyspäätökseen, jonka pohjalta Liikenne- ja viestintäministeriö on antanut Ratahallintokeskukselle oikeuden laatia toteuttamisen aiesopimuksen Vantaan kaupungin kanssa. Neuvotteluissa on sovittu, että kaupunki toteuttaa asemat ja kadut, valtio radat ja tiet ja kustannukset jaetaan asemajärjestelyiden osalta. Lentoaseman rautatieaseman toteuttamisesta vastaa valtio ja Tikkurilan matkakeskuksen osalta kustannukset jaetaan.

Aiesopimuksessa on myös sovittu kustannusarvioiden perusteella lasketut prosenttiosuudet joiden mukaisesti valtio ja Vantaa vastaavat projektin kustannuksista. Samalla on sovittu, että Vantaa toteuttaa myöhemmin rakennettavat asemat.

Sen jälkeen, kun Kehäradan toteuttamisesta ja rahoituksesta on molempien osapuolten päätökset, tehdään Vantaan kaupungin ja Ratahallintokeskuksen kesken aiesopimuksen pohjalta yksityiskohtainen toteuttamissopimus. Lisäksi neuvotellaan yhteistyösopimukset muiden osapuolten eli Tiehallinnon, YTV:n, Finavian ja VR-Yhtymän kanssa. Myös Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n kanssa tehdään sopimus Päijänne-tunnelin vahvistamista ja tiivistämisestä tunnelin peruskorjauksen yhteydessä, jotta radan rakentaminen olisi helpompaa lähelle vesitunnelia.

Kehärata on pääkaupunkiseudun tärkeä poikittainen raideyhteys. Kehärata on samalla raideyhteys lentoasemalle sekä tärkeä kaupunkirata, joka tuo joukkoliikenteen potentiaalisiksi päivittäisiksi käyttäjiksi 200 000 asukasta ja 200 000 työpaikkaa. Kehäradan kustannusarvio on 420 miljoonaa euroa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehäradan toteuttamisen valmistelua jatketaan”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi