Kokeile kuukausi maksutta

Kiinteistömaailmalta avoin Tarjouskauppa – samalla käyttöön uudet asiakaslupaukset

Kiinteistömaailma tuo syksyllä markkinoille uuden palvelun, jossa asuntokaupan voi toteuttaa avoimella tarjouskaupalla. Palvelussa ostajat voivat tehdä asunnon myyjän ja kiinteistönvälittäjän asunnolle määrittelemään lähtöhintaan perustuen tarjouksia, jotka ovat avoimesti nähtävillä Kiinteistömaailman verkkosivuilla. Samalla Kiinteistömaailma lanseeraa myös uudet asiakaslupaukset, aikaturvan ja hintaturvan. Ne merkitsevät välityspalkkion joustamista alaspäin, mikäli sovittu myyntiaika venyy tai välittäjän arvioimaa käypää hintaa ei saavuteta.

Kiinteistömaailma tuo syksyllä markkinoille uuden palvelun, jossa asuntokaupan voi toteuttaa avoimella tarjouskaupalla. Palvelussa ostajat voivat tehdä asunnon myyjän ja kiinteistönvälittäjän asunnolle määrittelemään lähtöhintaan perustuen tarjouksia, jotka ovat avoimesti nähtävillä Kiinteistömaailman verkkosivuilla. Samalla Kiinteistömaailma lanseeraa myös uudet asiakaslupaukset, aikaturvan ja hintaturvan. Ne merkitsevät välityspalkkion joustamista alaspäin, mikäli sovittu myyntiaika venyy tai välittäjän arvioimaa käypää hintaa ei saavuteta.

Uudessa Tarjouskauppa-nimellä kulkevassa palvelussa asunnosta tarjouksen tehneet saavat henkilökohtaisesti tiedon uusista tarjouksista joko sähköpostitse tai tekstiviestillä. Väärinkäytösten estämiseksi kaikkien tarjoajien on ensin rekisteröidyttävä palvelun käyttäjiksi. Sitovia tarjouksia ei verkkopalvelussa voi tehdä, vaan ne kulkevat edelleen välittäjän kautta. Tarjouskauppa toimii perinteisten myyntitapojen rinnalla, ja myyjä voi vapaasti valita, mitä tapaa hän haluaa asuntonsa myynnissä käyttää.

Uuden palvelun tavoitteena on lisätä asuntokaupan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, ja näin parantaa asuntomarkkinoiden toimivuutta. Kiinteistömaailman toimitusjohtajan Tommi Rytkösen mukaan sekä asunnon myyjä että ostaja hyötyvät siitä, että kaikilla osapuolilla on enemmän tietoa päätöksensä tueksi.

Rytkönen sanoo, että suuri osa Kiinteistömaailmalle tulevista reklamoinneista koskee sitä, kun jonkun kohteen osalta ”hopealle” jääneet valittavat, että olisivat tarjonneet kohteesta enemmän, jos he olisivat tienneet hintatason. Parempi läpinäkyvyys poistaa näitä ongelmia. Rytkönen arvelee myös, että uusi palvelu tulee lyhentämään myyntiaikoja. Sen sijaan myyntihintojen suhteen hän epäilee, että joissakin kohteissa hinnat voivat nousta, mutta joissakin laskea.

”Arviomme on, että ensi vuoden aikana noin kolmannes kaupoista tehdään Tarjouskaupalla”, Rytkönen toteaa.

Rytkönen ei halunnut kommentoida uuden palvelun tarkkaa lanseerauspäivää, mutta se tapahtuu joskus syksyn aikana.

 

Uudet asiakaslupaukset


Samanaikaisesti Tarjouskaupan kanssa Kiinteistömaailma ottaa käyttöönsä uudet asiakaslupaukset, jotka merkitsevät välittäjälle enemmän konkreettista vastuuta lopputuloksesta. Mikäli myyntiaika on asiakkaalle erityisen tärkeä, niin Kiinteistömaailma tarjoaa asiakkaalle aikaturvan. Kiinteistönvälittäjä ottaa vastuuta kaupan toteutumisen aikataulusta, sillä välityspalkkio pienenee jokaiselta ylimenevältä viikolta, jos sovitussa ajassa ei synny kauppaa. Palkkiomalli kannustaa välittäjää tekemään työn mahdollisimman nopeasti.

Hintaturva taas merkitsee pienempää välityspalkkiota, mikäli kauppahinta ei yllä välittäjän arvioimaan käypään hintaan. Palkkiomalli motivoi välittäjää hankkimaan asunnosta mahdollisimman korkean hinnan.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kiinteistömaailmalta avoin Tarjouskauppa – samalla käyttöön uudet asiakaslupaukset”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat