Kokeile kuukausi maksutta

RHK:n korvausinvestoinnit 164 miljoonaa euroa vuonna 2007

Ratahallintokeskuksen (RHK) tilaamat ratatyöt sujuivat pääosin suunnitellusti ja kustannusarvioiden mukaisesti vuonna 2007. Muutamien töiden sisältöä jouduttiin jonkin verran karsimaan kustannustason nousun vuoksi. Kaikkiaan Ratahallintokeskus tekee ratojen korvausinvestointeja noin 164 miljoonalla eurolla tänä vuonna. Lisäksi rataverkon kehittämiseen käytetään 58 miljoonaa euroa.

Ratahallintokeskuksen (RHK) tilaamat ratatyöt sujuivat pääosin suunnitellusti ja kustannusarvioiden mukaisesti vuonna 2007. Muutamien töiden sisältöä jouduttiin jonkin verran karsimaan kustannustason nousun vuoksi. Kaikkiaan Ratahallintokeskus tekee ratojen korvausinvestointeja noin 164 miljoonalla eurolla tänä vuonna. Lisäksi rataverkon kehittämiseen käytetään 58 miljoonaa euroa.

Ilmalan ratapihan perusparannus on ollut suurin yksittäinen kehittämisinvestointi. Ilmalan perusparannus on RHK:n ja VR:n yhteishanke. Rakennusvolyymillä ja investoinneilla mitaten hanke lähestyy jo puoliväliä. Ilmalan ratapihan ja VR:n Helsingin varikon perusparannus valmistuu 2011.

Suurimmat radan päällysrakenteen eli kiskojen, pölkkyjen ja sepelikerroksen uusimistyöt olivat väleillä Turku-Toijala ja Uimaharju-Lieksa. Lisäksi tehtiin useita pienempiä päällysrakenne- ja pohjanvahvistustöitä sekä tavararatapihojen muutostöitä.

Ensi vuonna suurimmat ratojen korvausinvestointikohteet ovat rataosat Jämsänkoski-Jyväskylä ja Savonlinna-Huutokoski, joka on ensimmäinen korvausinvestoinnilla korjattava niin sanottu vähäliikenteinen rataosa. Korvausinvestointien lisäksi rataverkolla on alkamassa mittavia kehittämishankkeita, joilla parannetaan rautatieliikenteen palvelutasoa. Näistä ratahankkeista merkittävimmät ovat Seinäjoki-Oulu ja Lahti-Luumäki.  

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “RHK:n korvausinvestoinnit 164 miljoonaa euroa vuonna 2007”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat