Valtio tekee kaivoshankkeiden liikenneinfrastruktuurien suunnittelun yhteistyössä kaivosten kanssa. Valtion rahoitus harkitaan kaikissa tapauksissa erikseen. Liikenne- ja viestintäministeriö laatii isommista hankkeista laaja-alaisen hyöty/kustannusselvityksen yhdessä asianomaisen viraston kanssa.
Liikenneinfrastruktuurin rakentamisessa sovelletaan jälkirahoitusmallia, jossa valtio maksaa kaivosyhtiön investointeja takaisin sovitussa aikataulussa, joka on pääsääntöisesti 5-10 vuotta. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että kaivostoiminta on edelleen käynnissä. Takaisinmaksuperiaatteesta sovitaan erikseen, mutta valtio ei välttämättä maksa takaisin hankkeen koko kustannuksia.
Kolarin ja Soklin kaivoksien liikenneyhteyksistä tehdään erillinen selvitys, jossa otetaan huomioon Pohjois-Suomen muut elinkeinopoliittiset tarpeet.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Kaivoshankkeet edellyttävät ainakin 600 miljoonan euron liikenneinvestointeja”