Kokeile kuukausi maksutta

Tiehallinnon alueurakat kuudelle eri toimijalle

Tiehallinnon tänä vuonna kilpailuttamat 15 hoidon ja ylläpidon alueurakkaa ovat jakaantuneet kuudelle eri toimijalle. Markkinoille tuli mukaan uutena pääurakoitsijana Kuljetus- ja vihertyö Tapio Pahkakangas Oy, joka on aikaisemmin toiminut aliurakoitsijana. Muut viisi toimijaa ovat Destia Oy, YIT Rakennus Oy, NCC Roads Oy, Koillistie Määttä Oy sekä Savon Kuljetus Oy.

Tiehallinnon tänä vuonna kilpailuttamat 15 hoidon ja ylläpidon alueurakkaa ovat jakaantuneet kuudelle eri toimijalle. Markkinoille tuli mukaan uutena pääurakoitsijana Kuljetus- ja vihertyö Tapio Pahkakangas Oy, joka on aikaisemmin toiminut aliurakoitsijana. Muut viisi toimijaa ovat Destia Oy, YIT Rakennus Oy, NCC Roads Oy, Koillistie Määttä Oy sekä Savon Kuljetus Oy.

Kilpailutetut alueurakat ovat viisi- ja seitsenvuotisia. Destia voitti kuusi urakkaa. Nämä ovat Vantaan, Forssan, Kankaanpään, Karstulan, Pietarsaaren ja Raahe-Ylivieskan alueurakat. Näistä Pietarsaarta hoiti ennen YIT Rakennus ja Kankaanpäätä NCC Roads viimeisen vuoden ajan, kun virolainen AS Teho vetäytyi kesken urakan Suomen markkinoilta. Muut urakat olivat jo aiemmin Destian hoidossa.

NCC Roads voitti kolme urakkaa. Nämä ovat Imatran, Lappeenrannan ja Joensuun alueurakat. Joensuu oli jo aiemmin NCC Roadsin hoidossa, mutta Imatraa hoiti aiemmin YIT Rakennus ja Lappeenrantaa Destia.

Sekä YIT Rakennus että Koillistie Määttä voittivat kaksi urakkaa. Koillistie Määttä piti aikaisemmin hoitamansa Kuusamon urakan ja voitti lisäksi Destialla aiemmin olleen Ivalon urakan. YIT Rakennus puolestaan voitti Kemin alueurakan NCC Roadsilta ja piti Espoon alueurakan edelleen itsellään.

Savon Kuljetus voitti Destialta Kuopion alueurakan ja Kuljetus- ja vihertyö Tapio Pahkakangas Vetelin urakan. Destia oli hoitanut sitä vuoden ajan AS Tehon jälkeen.
Uudet urakat käynnistyvät 1. lokakuuta 2009. Destialla on hallussaan kaksi kolmannesta markkinoista ja YIT Rakennuksella viidennes. NCC Roadsin markkinaosuus on 7 prosenttia, Koillistie Määtän 4 prosenttia, Savon Kuljetuksen 3 prosenttia sekä Kuljetus- ja vihertyö Tapio Pahkakankaan 1 prosentti.

 

Urakat oli nyt kolmatta kertaa jaettu luokkiin vaativuutensa perusteella. Perusurakoihin jätti tarjouksen keskimäärin 5,8, vaativiin 3,8 ja erittäin vaativiin urakoihin 2,5 tarjoajaa.

 

Hintatason lasku pysähtyi

Hintataso on tähän saakka laskenut koko kilpailuttamisen ajan eli vuodesta 2003 lähtien, mutta nyt tapahtui käänne. Hoidon kilometrihinnat ovat suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2004. Jos vertailusta jätetään pois Espoon ja Vantaan urakat, jotka poikkeavat merkittävästi muista urakoista, hintataso vastaa vuoden 2007 tasoa. Osaltaan muutokseen vaikuttavat talvihoidon ja sorateiden laatutason pienet parannukset, mutta toisaalta kyse on markkinoiden normaalista kehityksestä, koska hinnat eivät voi jatkuvasti pudota.

Tarjoushinnoissa oli huomattavia urakkakohtaisia eroja. Joissakin urakoissa hintataso laski edelleen voimakkaasti. Siitä huolimatta hintakilpailu oli varsin tiukkaa. Ero toiseksi selvinneeseen tarjoukseen oli tänä vuonna keskimäärin reilut kahdeksan prosenttia, kun se oli edellisenä vuonna viitisen prosenttia. Kirein hintakilpailu oli Kuopion urakassa, jossa toiseksi tulleen ero voittajaan oli vain 0,1 prosenttia. Perusurakoissa hintakilpailu oli yleensäkin kireää. Suuri hintaero ensimmäiseksi ja toiseksi tulleen välillä voi kertoa myös kovasta halusta saada kyseinen urakka.

Hoidon ja ylläpidon alueurakat ratkaistaan kokonaistaloudellisin perustein. Valintaan vaikuttavat hinnan lisäksi monet laadulliset ja toiminnalliset tekijät, jotka urakoitsija esittää jo ilmoittautumisen tai tarjouksen tekemisen yhteydessä. Ilmoittautumisvaiheessa arvioidaan urakoitsijan taloudellinen kantokyky riittävän liikevaihtovaatimuksen muodossa. Laatuarviointi tehdään ennen urakan hintakuoren avaamista.

Kaikkien urakoiden yhteishinnaksi muodostui 208 miljoonaa euroa, mikä alitti Tiehallinnon laskeman kustannusarvion noin 13 prosentilla. Viime vuonna kustannusarvion alitus oli 16 prosenttia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tiehallinnon alueurakat kuudelle eri toimijalle”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat