Kokeile kuukausi maksutta

Niska & Nyyssönen urakoi Kehä III:n perusparannuksen ensimmäisen vaiheen

Tiehallinto ja Niska & Nyyssönen Oy ovat allekirjoittaneet torstaina 6. elokuuta urakkasopimuksen Kehä III:n perusparannuksen ensimmäisestä vaiheesta välillä Vantaankoski-Pakkala. Tarjouskilpailun voittaneen Niska & Nyyssösen sopimuksen hinta on 37,2 miljoonaa euroa. Kyseessä on Tiehallinnon ja Vantaan kaupungin yhteishanke. Vantaan kaupungin aikaistamisrahoitus mahdollistaa hankkeen töiden käynnistämisen jo ensi viikolla tiealueen puiden kaadolla. Hanke valmistuu vuoden 2011 lopulla.

Tiehallinto ja Niska & Nyyssönen Oy ovat allekirjoittaneet torstaina 6. elokuuta urakkasopimuksen Kehä III:n perusparannuksen ensimmäisestä vaiheesta välillä Vantaankoski-Pakkala. Tarjouskilpailun voittaneen Niska & Nyyssösen sopimuksen hinta on 37,2 miljoonaa euroa. Kyseessä on Tiehallinnon ja Vantaan kaupungin yhteishanke. Vantaan kaupungin aikaistamisrahoitus mahdollistaa hankkeen töiden käynnistämisen jo ensi viikolla tiealueen puiden kaadolla. Hanke valmistuu vuoden 2011 lopulla.

Nyt alkavassa Kehä III:n perusparannuksen ensimmäisessä vaiheessa uusitaan Hämeenlinnanväylän ja Kehä III:n liittymän järjestelyt. Tämän lisäksi Ansatien, Kalliosolantien sekä Nuolitien tasoliittymät poistetaan ja niitä korvaamaan rakennetaan Kalliosolan eritasoliittymä sekä rakennetaan kevyen liikenteen alikulkutunnelit Ansatien ja Voutilanpuiston kohdalle.

Kehä III on osa valtakunnallista E18-tietä, joka yhdistää toisiinsa Etelä-Suomen kaupungit, satamat ja lentoasemat ja toimii siten merkittävänä väylänä kotimaiselle sekä kansainväliselle liikenteelle. Kehä III on myös tärkeä pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteen välittäjä. Kehä III:n välillä Hämeenlinnanväylä-Tuusulanväylä liikkuu arkisin noin 70 000 autoa vuorokaudessa ja välillä Hämeenlinnanväylä-Vihdintie noin 50 000 autoa vuorokaudessa. Lisäksi liikennemäärien arvioidaan kasvavan lähes 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Ruuhka-aikoina ajonopeudet romahtavat päivittäin Kehä III:lla, kun valo-ohjatut tasoliittymät ruuhkautuvat. Kehä III:n nykyiset liikennejärjestelyt eivät vastaa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tärkeän E18-yhteyden tarpeita. Perusparannuksen myötä ruuhka-aikojen ajonopeuksien arvioidaan nousevan 65-75 kilometriin tunnissa vuonna 2015 välillä Hämeenlinnanväylä-Pakkala, kun ne nykyisin ovat keskimäärin 35-50 kilometriä tunnissa.

Kehä III:n välillä Vantaankoski-Lentoasemantie tapahtuu keskimäärin 12 henkilövahinko-onnettomuutta vuodessa. Hankkeen myötä liikenneturvallisuuden odotetaan paranevan ja henkilövahinko-onnettomuuksien arvioidaan vähenevän 30 prosenttia. Myös kevyen liikenteen yhteydet ja turvallisuus paranevat merkittävästi, kun pysäkkijärjestelyjä uusitaan ja rakennetaan uusia kevyen liikenteen alikulkuja.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Niska & Nyyssönen urakoi Kehä III:n perusparannuksen ensimmäisen vaiheen”

  1. Taidetaan nähdä temppu, jossa monivuotisen ’väkisin’ otetun urakan kanssa tehdään kelpo tulos.

    Onnittelut N&N:lle näinä aikoina.

    1. Halvalla Niska tämän otti. Katotaan kuinka äijien käy…

      1. Nähdäänköhän puolaiset Musiikkitalolta, nyt Kehä III:n mestalla?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat