Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kehä III:n parannushanke käynnistynyt Vantaalla

Kehä III:n mittava parannushanke Vantaankosken ja Pakkalan välillä on käynnistynyt. Ensimmäisessä vaiheessa uusitaan Hämeenlinnanväylän ja Kehä III:n liittymän järjestelyt ja korvataan taso- ja liikennevaloliittymät eritasoliittymillä välillä Vantaankoski-Pakkala. Vuoden 2011 loppuun mennessä valmistuvan ensimmäisen vaiheen sopimuksen hinta on 37,2 miljoonaa euroa. Urakasta vastaa Niska & Nyyssönen Oy. Vantaan kaupungin aikaistamisrahoitus mahdollistaa töiden käynnistämisen.

Kehä III:n mittava parannushanke Vantaankosken ja Pakkalan välillä on käynnistynyt. Ensimmäisessä vaiheessa uusitaan Hämeenlinnanväylän ja Kehä III:n liittymän järjestelyt ja korvataan taso- ja liikennevaloliittymät eritasoliittymillä välillä Vantaankoski-Pakkala. Vuoden 2011 loppuun mennessä valmistuvan ensimmäisen vaiheen sopimuksen hinta on 37,2 miljoonaa euroa. Urakasta vastaa Niska & Nyyssönen Oy. Vantaan kaupungin aikaistamisrahoitus mahdollistaa töiden käynnistämisen.

Kuuntele juttu

Työt aloitettiin elokuussa pintamaiden poistolla ja puuston raivauksella koko urakka-alueella. Syksyn 2009 aikana töiden pääpainoalueet ovat Vantaankosken eritasoliittymän ja Kalliosolan alueella. Vantaankosken eritasoliittymässä rakennetaan uusia ramppeja ja kevyenliikenteen väyliä, jotka otetaan käyttöön vaiheittain.

Hankkeeseen kuuluu Martinkylän, Vantaanlaakson, Kalliosolan ja Pakkalan eritasoliittymien rakentaminen. Kaiken kaikkiaan parannushankkeen aikana rakennetaan 25 uutta siltaa ja 7 vanhaa siltaa korjataan. Valtaosa uusista silloista rakennetaan vuoden 2010 aikana. Vuodelle 2011 jää muutamia siltakohteita. Lisäksi rakennetaan useita meluvalleja maa-aineksista, sekä elementeistä useammassa parannushankkeen vaiheessa. Meluvallirakenteiden rakennustyöt on aloitettu Vantaankosken eritasoliittymässä. Vantaankosken ylittävän uuden sillan rakentaminen alkaa alkuvuodesta 2010.

Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus ovat keskeisiä tavoitteita hankkeessa. Kehä III on yksi Suomen vilkkaimmista teistä – vuorokausiliikennemäärä Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän välillä on arkisin noin 65 000-70 000 ajoa sekä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien välillä noin 50 000 ajoa. Liikennemäärien arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä lähes 50 prosenttia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehä III:n parannushanke käynnistynyt Vantaalla”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat