Kokeile kuukausi maksutta

Uudenmaan ympäristökeskus vaatii Helsingin Pisara-radasta YVA-menettelyä

Ratahallintokeskus ja Helsingin kaupunki ovat käynnistämässä Pisara-radan yleissuunnittelun vuoden 2009 aikana. Pisara-rata yhdistää pääradan ja rantaradan kaupunkiradan raiteet Helsingin kantakaupungin alla kiertävällä tunneliradalla. Uudenmaan ympäristökeskus on päättänyt, että Pisara-rata-hankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.

Ratahallintokeskus ja Helsingin kaupunki ovat käynnistämässä Pisara-radan yleissuunnittelun vuoden 2009 aikana. Pisara-rata yhdistää pääradan ja rantaradan kaupunkiradan raiteet Helsingin kantakaupungin alla kiertävällä tunneliradalla. Uudenmaan ympäristökeskus on päättänyt, että Pisara-rata-hankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.

Pisara-hanke vaikuttaa liikenteeseen, liikennejärjestelmiin ja niiden kapasiteettiin ja liikennettä koskeviin suunnitelmiin, yhdyskuntarakenteeseen ja maankäyttöön pääkaupunkiseudulla.

Uudenmaan ympäristökeskus toteaa, että vaikutuksia on tarpeellista arvioida myös tilanteessa, jossa hanketta ei toteuteta, sillä silloin jäävät hankkeen myönteiset vaikutukset liikenteen päästöihin, meluun ja onnettomuuksien määrään sekä joukkoliikenteen palvelutasoon toteutumatta.

Jos rata toteutetaan, niin ratatunnelin louhinta saattaa aiheuttaa tärinä- ja meluhäiriötä. Hanke saattaa myös näkyä liikenteellisinä muutoksina asemien ympärillä. Lisäksi hanke sijoittuu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin ja maanpäällisillä rakennuksilla tulee olemaan merkitystä kaupunkikuvalle.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Uudenmaan ympäristökeskus vaatii Helsingin Pisara-radasta YVA-menettelyä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat