Kokeile kuukausi maksutta

Viikinmäen kevyen liikenteen sillasta Vuoden silta 2010

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ja sen sillat ja erikoisrakenteet -tekniikkaryhmä on myöntänyt Vuoden silta 2010 -tunnustuspalkinnon Viikinmäen kevyen liikenteen sillalle. Kokonaisuutena kevyen liikenteen ylikulkuväylä on hoikka, rakenteellisesti elegantti ja maisemaan onnistuneesti sijoitettu, totesi tuomariston puheenjohtaja diplomi-insinööri Ilkka Sinisalo julkistaessaan voittajan Infra 2010 -tapahtumassa Helsingissä 11. maaliskuuta.

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ja sen sillat ja erikoisrakenteet -tekniikkaryhmä on myöntänyt Vuoden silta 2010 -tunnustuspalkinnon Viikinmäen kevyen liikenteen sillalle. Kokonaisuutena kevyen liikenteen ylikulkuväylä on hoikka, rakenteellisesti elegantti ja maisemaan onnistuneesti sijoitettu, totesi tuomariston puheenjohtaja diplomi-insinööri Ilkka Sinisalo julkistaessaan voittajan Infra 2010 -tapahtumassa Helsingissä 11. maaliskuuta.

image

Viikinmäen kevyen liikenteen silta on yksiaukkoinen, puukantinen teräksinen palkkisilta, jonka pituus on 50 metriä ja hyödyllinen leveys kapeimmillaan 4 metriä. Tehtaassa rakennettu teräsrakenne kuljetettiin siltapaikalle kahtena lohkona, jotka hitsattiin yhteen ponttonia apuna käyttäen. Silta rakennettiin helmi-lokakuussa 2009. Sen rakentamiskustannukset olivat noin 400 000 euroa.

Valintaperusteluissaan tuomaristo toteaa muun muassa, että siltapaikka ja sillan geometria on valittu huolella, ja silta istuu maisemaan luontevasti. Silta on vaatimaton eikä pyri kilpailemaan ympäröivän luonnonmaiseman kanssa, mutta harkitun muotoilunsa takia se herättää silti kiinnostusta.

 

Viikinmäen kevyen liikenteen silta on kiinnittyy suoraan Vantaanjoen rantoihin ilman näkyviä maatukirakenteita. Kevyen liikenteen väylät liittyvät siltaan ilman penkereitä sillan molemmilla puolilla. Sillan paarteiden ja kaiteiden muotoilu tarjoaa luontaisia levähdyspaikkoja kulkijalle.

 

Rakenteellisesti silta on mahdollisimman huoltovapaa. Kulutusta kestävä puukansi liittyy suoraan hiekkapintaisiin väyliin. Talvella sillan kannelle kerääntyvästä lumikerroksesta muodostuu pohja hiihtoladuille. Kansirakenne on tuettu teräksisten poikkipalkkien varaan. Kannen alle on sovitettu varaukset sähkö- ja tietoliikennekaapeleille.

Sillan päiden tukirakenne muodostuu kumpikin kahdesta tuesta. Etutuet lepäävät kumilevylaakereiden varassa ja takatuet on ankkuroitu kallioankkureilla kallioon. Ratkaisu muodostaa sillalle jäykän reunatuen, jonka ansiosta sillan taipumat ja värähtely pysyvät sallituissa rajoissa.

 

Sillan tilaaja oli Helsingin kaupungin rakennusvirasto, rakennuttaja HKR-rakennuttaja ja urakoitsija Niska & Nyyssönen Oy. Sillan pääsuunnittelijana toimi Insinööritoimisto Pontek Oy:n Juhani Hyvönen ja rakennesuunnittelusta vastaavana pääsuunnittelijana Paavo Hassinen. Silta-arkkitehtuurista vastasivat arkkitehdit Hanna Hyvönen ja Teo Tammivuori. Geotekniikkasuunnittelu oli Innogeo Oy:n Antti Junnilan vastuulla.

 

Tuomariston muodostivat Ilkka Sinisalo, diplomi-insinööri Seppo Aitta, professori Lauri Salokangas, arkkitehti Tomas Palmgren ja diplomi-insinööri Maija Sirkkanen.

Vuoden silta -tunnustuspalkinto jaettiin nyt yhdeksättä kertaa. Tunnustuspalkinnolla halutaan nostaa siltasuunnittelun ja -rakentamisen tasoa ja arvostusta maassamme. Tunnustuksen kohteena vuonna 2010 ovat vuoden 2005 alun ja vuoden 2009 lopun välisenä aikana valmistuneet kevyen liikenteen sillat.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Viikinmäen kevyen liikenteen sillasta Vuoden silta 2010”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat